בחודשים יולי-אוקטובר 2003 חל גידול ריאלי מתון של כ- 1.5% ביצוא התעשייתי

מניתוח חודשי על מצב היצוא מתברר: בניגוד לנתוני החשבונות הלאומיים של הלמ"ס - בחודשים יולי-אוקטובר 2003 חל גידול ריאלי מתון של כ-1.5% ביצוא התעשייתי (ללא יהלומים) – הסתכם ב-6.2 מיליארד דולרים;


00:00 ,30.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי על מצב היצוא מתברר: בניגוד לנתוני החשבונות הלאומיים של הלמ"ס - בחודשים יולי-אוקטובר 2003 חל גידול ריאלי מתון של כ-1.5% ביצוא התעשייתי (ללא יהלומים) – הסתכם ב-6.2 מיליארד דולרים; ברוש מעריך - אם לא תתחדש השביתה בנמלים ובמשק ויפסקו העיצומים, יש סיכוי שהיצוא ימשיך לגדול בקצב מתון גם בתקופה הקרובה.

בניגוד לנתוני החשבונות הלאומיים של הלמ"ס, לפיהם ברבע השלישי של השנה גדל היצוא התעשייתי בכ-4.6%, מתברר כי בחודשים יולי-אוקטובר 2003 חל גידול ראלי מתון של כ-1.5% ביצוא התעשייתי, ללא יהלומים, לעומת הרבע השני של השנה והוא הסתכם ב-6.2 מיליארדי דולרים. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר מכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בין לאומי, בהסתמכו על ניתוח חודשי של היצוא שנעשה ע"י התאחדות התעשיינים.

יחד עם זאת, עוד מוקדם לקבוע את שיעור הגידול אם בכלל, צויין.

ברוש מעריך, כי אם לא תתחדש השביתה בנמלים ובמשק, קיים סיכוי שהיצוא ימשיך לגדול בקצב מתון גם בתקופה הקרובה. זאת בשל התאוששות מסוימת בשוקי העולם ובתוך כך התאוששות מסוימת בשוקי ההיי-טק.

ברוש מציין, כי העלייה המתונה ביצוא בחודשים יולי-אוקטובר 2003, הינה לאחר נסיגה ריאלית של 2.7% ברבע השני וגידול ריאלי של 3.4% ברבע הראשון של השנה.

מניתוח היצוא ע"פ ענפים מתברר כי בחודשים יולי – אוקטובר 2003 נרשם גידול ריאלי של כ- 4.5% ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות). זאת לאחר נסיגה ריאלית חדה של 8.3% ברבע השני ועלייה ביצוא של 5.1% ברבע הראשון של השנה. העלייה ביצוא, אומר ברוש, משקפת גידול ביצוא מרבית ענפי הקבוצה, למעט ענף כלי הטיס אשר רשם נסיגה של 2.5% ביצוא. עלייה חדה של 12.5% נרשמה ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים לצד עלייה של 6% ביצוא ענפי התקשורת, בקרה ורפואי ועליה של 5% ביצוא התרופות.

במקביל, חל גידול ריאלי של כ- 3.5% בחודשים יולי – אוקטובר ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית מזון משקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ ריהוט נייר ודפוס). זאת לאחר נסיגה מצטברת של כ-7.5% ביצוא במהלך המחצית הראשונה של השנה. גידול חד של 10.5% נרשם ביצוא ענף המזון והמשקאות, לצד גידול משמעותי של 6% ביצוא ענף העץ, הריהוט, הנייר והדפוס, מנגד נרשמה נסיגה של 1.5% ביצוא ענף הטקסטיל, ההלבשה והעור.

מנגד, נסיגה ריאלית של כ-1% נרשמה בחודשים אלה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת) זאת לאחר עלייה מצטברת של כ-9.5% במהלך המחצית הראשונה של השנה. הנסיגה ביצוא ענפי הקבוצה מוסברת על ידי נסיגה חדה ביותר של 16.5% ביצוא ענף הכרייה והחציבה, אשר קוזזה ברובה על ידי עלייה ביצוא יתר ענפי הקבוצה – עליה של 6.5% ביצוא המתכת ושל 3% ביצוא הגומי והפלסטיק.

בדומה, נסיגה ריאלית של כ-3% נרשמה בחודשים יולי – אוקטובר 2003 ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת לאחר עלייה מצטברת של 2.7% במהלך המחצית הראשונה של השנה. הנסיגה ביצוא הקבוצה משקפת נסיגה ביצוא כל הענפים - נסיגה חדה ביותר של 14% נרשמה ביצוא ענף הכימיה (ללא תרופות), לצד נסיגה של 3.5% ביצוא ענפי הציוד החשמלי ונסיגה של 1% ביצוא המכונות והציוד.

ברוש מציין, כי מניתוח היצוא, ללא יהלומים, לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי בחודשים יולי – אוקטובר 2003 נרשמה עלייה משמעותית של כ-5.5% במונחים דולאריים ביצוא למדינות אסיה, זאת לאחר נסיגה חדה של 12% ברבע השני של השנה ועלייה של 9.4% ברבע הראשון של השנה.

במקביל, נרשם בחודשים אלה גידול של כ-1% במונחים דולאריים, ביצוא למדינות האיחוד האירופי, בהמשך לעלייה מצטברת של כ-9% במהלך המחצית הראשונה של השנה. יצויין כי בחודש אוקטובר נרשמה עלייה חדה של 12% ביצוא למדינות האיחוד האירופי לעומת חודש ספטמבר. יש להניח כי חלק נכבד מהגידול הדולרי המצטבר מתחילת השנה - 10%, נבע מהתחזקות היורו ביחס לדולר (12.5%) ולא בהכרח מעיד על גידול ריאלי.

מנגד, נסיגה מתונה ביותר של 0.2% במונחים דולאריים נרשמה בחודשים יולי - אוקטובר השנה ביצוא לארה"ב, זאת בהמשך לנסיגה מצטברת של כ-9% במהלך המחצית הראשונה של השנה. עם זאת, יש לציין כי בחודש אוקטובר נרשמה עלייה חדה של יותר מ-14% בנתוני היצוא לארה"ב לעומת חודש ספטמבר, זאת בניגוד למגמת הירידה שהסתמנה ביצוא מאז חודש יולי השנה.

בדומה, נסיגה של 0.4% במונחים דולאריים נרשמה בתקופה זו ביצוא ליתר מדינות העולם, זאת בהמשך לנסיגה דומה ברבע השני של השנה ולאחר גידול מרשים של 7.4% ברבע הראשון של השנה.

הנתונים על מצב היצוא מבוססים על ניתוח אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.