ארה"ב מענישה את ישראל: העבירה אותה לרשימה המחמירה של הפרת זכויות יוצרים

הענישה, על רקע הסכסוך בין ישראל וארה"ב בנוגע להגנה על תרופות אתיות


00:00 ,01.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הענישה, על רקע הסכסוך בין ישראל וארה"ב בנוגע להגנה על תרופות אתיות

משרד הסחר האמריקאי הודיע אתמול שהעביר את ישראל לרשימה מחמירה של מדינות המפרות זכויות יוצרים. בשנתיים האחרונות היתה ישראל ברשימה של מדינות המפרות זכויות יוצרים, אולם לא בדרגת הפרה חמורה. ההחלטה האמריקאית נבעה בעיקר מחוסר הסכמה בין הממשל האמריקאי לממשלת ישראל על חוק התרופות.

משרד הסחר האמריקאי מפרסם בכל שנה את רשימת המדינות המפרות זכויות יוצרים על פי דרגת החומרה של ההפרה. ברשימה המחמירה, הנקראת Priority watch list, נכללות השנה גם סין, כווית, ברזיל, ארגנטינה, מצרים, הודו, רוסיה וטורקיה. לישראל, החלטת משרד הסחר היא בעיקר עניין תדמיתי. ישנה עדיין רשימה מחמירה יותר, שמדינות הנכללות בה צפויות לסנקציות מסחריות אמריקאיות, כמו ביטול הטבות מכס.

ההחלטה לא הפתיעה את ישראל, משום שהמחלוקת עם האמריקאים על חוק התרופות כבר גרמה להפסקת השיחות בין הצדדים על מיקום ישראל ברשימת מפרות זכויות היוצרים. המחלוקת נוגעת בעיקר לסעיף בחוק התרופות הקובע את משך הזמן בו יהיו תרופות חדשות (אתיות) מוגנות מפני יצירת תרופות חיקוי (גנריות) בישראל. בארה"ב נהוגה הגנה של חמש שנים, ובאיחוד האירופי נהוגה הגנה של עשר שנים מהמועד שבו נרשמת תרופה חדשה לשיווק במדינה. חוק התרופות בישראל קובע הגנה לחמש שנים, אך מוסיף כי היא תתקצר אם ההגנה על אותה תרופה במדינה מערבית אחרת תפוג לפני כן. אם תרופה נרשמת לשיווק בישראל ב-2005, אך בארה"ב ההגנה עליה אמורה לפוג ב-2006 (כי נרשמה קודם), תפוג גם ההגנה בישראל וחברות כמו טבע יוכלו לייצר תרופות דומות.

ממשרד התמ"ת נמסר כי ההחלטה האמריקאית היא תוצאה של לחץ ברוטלי מצד חברות תרופות אמריקאיות, המתחרות בחברות ישראליות. "סירבתי להיכנע ללחצים של החברות האמריקאיות בידיעה שהן יבקשו לפגוע בישראל באמצעות החמרת מעמדה במדינות המפירות זכויות יוצרים", אמר שר התמ"ת אהוד אולמרט. לדבריו, ההגנה על קניין רוחני בארץ אינה נופלת מזו הנהוגה בארצות הברית. "אילו נענינו לדרישות היינו פוגעים בחברות ישראליות, ופוגעים בסל התרופות", הוסיף אולמרט.