ארגון הסחר העולמי: נכשל סבב השיחות להורדת מכסי המגן והסובסידות

שרי 6 החברות החשובות בארגון הסחר העולמי כשלו בניסיון לגבש הסכם על הורדת מכסים וסובסידיות. עקב כך קיבלו החברות את המלצתו של המנכ"ל פאסקל לאמי להשעות לפי שעה את המו"מ במסגרת "סבב דוחה". ארגון הסחר העולמי לא קיבל עדיין החלטה על תאריך חידוש השיחות


00:00 ,26.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שרי 6 החברות החשובות בארגון הסחר העולמי כשלו בניסיון לגבש הסכם על הורדת מכסים וסובסידיות. עקב כך קיבלו החברות את המלצתו של המנכ"ל פאסקל לאמי להשעות לפי שעה את המו"מ במסגרת "סבב דוחה". ארגון הסחר העולמי לא קיבל עדיין החלטה על תאריך חידוש השיחות.
 
שרי הסחר והחקלאות של הודו, ארה"ב, האיחוד האירופי, אוסטרליה, ברזיל ויפן, שנועדו במהלך הימים האחרונים במטה ארגון הסחר העולמי (WTO) בג'נבה, כשלו בניסיון להסכים על נוסחאות שיורידו את רמת מכסי המגן המוטלים על יבוא תוצרת חקלאית ותעשייתית מחד, ויפחיתו את הסובסידיות המשולמות לחקלאים מאידך.
 
בחודשים האחרונים נעשו מאמצים רבים להשיג הסכמה על נוסחאות אלה, ונעשו ניסיונות אינטנסיביים להשיג פריצת דרך, שתאפשר התקדמות והסכמה על רשימה ארוכה של הנושאים, במטרה לסכם את סבב הסחר כולו עד תום שנת 2006.
 
בדיון מיוחד שנערך בג'נבה ביום ב' 24 ליולי, דווח המנכ"ל הצרפתי של ארגון הסחר העולמי, פאסקל לאמי, על כשלון השיחות. המלצתו לכלל חברות הארגון הייתה להשעות את השיחות המתנהלות במספר רב של ועדות. המנכ"ל הציע לראות בהפסקה זו "פסק זמן", שיאפשר לכל חברות הארגון לשקול מחדש את עמדותיהן.
 
הכישלון הנוכחי מטיל את מערכת הסחר הגלובלית לתקופת אי וודאות, עקב הבחירות והשינויים הפוליטיים הצפויים במספר מדינות חשובות, כגון ארה"ב, ברזיל ויפן.
 
מספר רב של מדינות רואות בארה"ב כנושאת העיקרית באחריות לכישלון השיחות, עקב אי נכונותה לקצץ בסובסידיות המשולמות לחקלאים אצלה, ועקב דרישתה בו בזמן להורדות מכסים דרסטיות בשווקי המדינות המתפתחות.  נציבת הסחר של ארה"ב, סוזאן שוואב, מצידה הצהירה שאין ביכולה לשקול הפחתה  כלשהיא  בסובסידיות לחקלאים, עד שלא תובטח הפחתת המכסים שמטילות המדינות המתפתחות על יבוא מוצרי התעשייה והחקלאות.
 
במסגרת סבב השיחות ("סבב דוחה" על שם בירת קטאר, בה החלו השיחות בשנת 2001) נדונים מגוון רב של נושאים, ביניהם, הורדת מכסים במוצרים תעשייתיים, הורדת מכסים וסובסידיות בחקלאות, ליברליזציה בסחר בינ"ל בשירותים, קניין רוחני, סבסוד, היטלי סחר ועוד. על פי החלטת שרי הארגון, בסבב מושם דגש על האינטרס של המדינות המתפתחות, והוא אף ידוע כ"סבב דוחה לפיתוח".
 
ממינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, האמון על גיבוש עמדת ישראל בשיחות אלו, נמסר כי סקטור החקלאות הוא חשוב ורגיש וזקוק להגנה. משרדי התמ"ת והחקלאות עובדים בשת"פ מלא בנושא זה ועמדתם הינה כי יש לאפשר לישראל לשמור על גמישות באופן ההגנה על סקטור זה.
 
לגבי יוזמה אחרת הנידונה במסגרת סבב דוחא, ועיקרה הפחתת מכסים של מוצרים התעשייתיים, נמסר ממשרד התמ"ת כי עמדת ישראל הינה כי ניתן להפיק מהפחתת המכסים במדינות שלישיות תועלת לייצוא, בד בבד עם איזון המשמעויות הכרוכות מהפחתת מכסים בסקטורים רגישים. בנוסף, מידתיות הפחתת המכסים תלויה בהפחתת המכסים הצפויה במדינות מתפתחות שלישיות עימן אין לישראל הסכמי סחר.