ארגון המכס העולמי: סחר במוצרים מזויפים – "הפשע של המאה ה-21"

למעלה מ-166 מיליון פריטים מזויפים נתפסו במהלך שנת 2004. המוצרים המזויפים ביותר: מוצרי עור וסיגריות. מוצרים מזויפים נוספים: חלקי בטיחות לרכב וציוד נחיתה למטוס בואינג


00:00 ,10.09.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

למעלה מ-166 מיליון פריטים מזויפים נתפסו במהלך שנת 2004. המוצרים המזויפים ביותר: מוצרי עור וסיגריות. מוצרים מזויפים נוספים: חלקי בטיחות לרכב וציוד נחיתה למטוס בואינג
 
ארגון המכס העולמי ערך סקירה בנושא סחר במוצרים מזויפים המתייחסת לשנת 2004. סקירה זאת מספקת תצפית גלובלית על הגידול המדאיג בסחר במוצרים מזויפים לצד הצגת מאמצי הנהלות המכס ברחבי העולם להיאבק בפגע זה בכל האמצעים העומדים לרשותם.
 
מזכיר ארגון המכס העולמי, מייקל דאנט, אמר כי "זיופים פיראטיים מסוגים שונים הגיעו למימדים בלתי נסבלים, ובמהלך מסעותיי, בייחוד באפריקה, אסיה וחלקים מאירופה, נדהמתי לגלות עד כמה נפוץ סחר מסוג זה. למעשה, אני מודאג מההשלכות לציבור של זיופי תרופות ושאר מוצרים המהווים סכנה לשלום הציבור ובריאותו. גם הכלכלה וגם הרווחה הסוציאלית בכל מדינה נמצאת בסכנה, ופשע זה מחדד את נחישותנו להבטיח כי שירותי המכס בכל רחבי העולם תגביר את מאמציה להילחם בפשע זה של המאה ה-21".
 
על פי נתוני הסקירה ניתן לגלות סטטיסטיקות ומגמות שונות. רשויות מסים ברחבי העולם דיווחו על למעלה מ-4,000 מקרים בהם היו מעורבים תפיסות של מעל 166 מיליון מוצרים מזויפים. ניתוח המבוסס על נתונים של 50 חברי ארגון סחר עולמי מעלה כי חמשת המוצרים "הזוכים" לזיופים הרבים ביותר הם: מוצרי עור (נתפסו 46 מיליון פריטים בשווי מוערך של 2 מיליארד יורו), סיגריות (נתפסו 44 מיליון פאקטים), משחקים וצעצועים (39 מיליון פריטים), תקליטורים ודי.וי.די (16 מיליון יחידות), ומוצרים מענף הטקסטיל (למעלה מ-3 מיליון פריטים)
 
מניתוח גיאוגרפי של האזורים בהם נתפסו פריטים מזויפים נמצא כי 100 מיליון פריטים נתפסו במערב אירופה, 55 מיליון באזור אסיה, 5 מיליון פריטים במזרח התיכון, 4 מיליון פריטים במרכז ומזרח אירופה ו-2.5 מיליון פריטים בדרום אמריקה.
 
כמה תפיסות המעידות על הסכנה הטמונה במוצרים מזויפים הן תפיסתם של 1 מיליון כדורי ויאגרה מזויפים, 151 אלף חלקי חילוף למכוניות באיכות נמוכה, מוצרי בטיחות מזויפים לרכב, חלקי סירות ורכבות ואפילו חלקים מזויפים לציוד הנחיתה של מטוס בואינג 747.