אסור להעדיף תושבי חוץ המשקיעים בנדל"ן על פני משקיעים מקומיים

רו"ח יאיר רבינוביץ', יו"ר התאחדות יזמי הנדל"ן, החברה במסגרת איגוד לשכות המסחר, קרא היום לאיתן רוב, מנהל רשות המסים, לאפשר הקלות מס לתושבי חוץ המשקיעים בנדל"ן רק להשקעות ייחודיות.


00:00 ,06.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

רו"ח יאיר רבינוביץ', יו"ר התאחדות יזמי הנדל"ן, החברה במסגרת איגוד לשכות המסחר, קרא היום לאיתן רוב, מנהל רשות המסים, לאפשר הקלות מס לתושבי חוץ המשקיעים בנדל"ן רק להשקעות ייחודיות.

רבינוביץ' דורש שההטבות יינתנו רק להשקעות חוץ בסדר גודל ייחודי, התורמות למשק ביצירת מקומות עבודה לישראלים ובהאצת הפעילות העסקית בתחום הבנייה.
 
רבינוביץ' התייחס לנתוני הלמ"ס המראים כי בשנים 2003-2004 נרשמה ירידה בהשקעה בבניה שאינה למגורים בשיעור מצטבר של 23 אחוזים וירידה של 10 אחוזים בהשקעה בבניה למטרות מגורים.
 
מתן הקלות מס בתחום הנדל"ן למשקיעי חוץ הינה אחת מהמלצות ועדת רבינוביץ'  משנת 2001. הועדה המליצה להרחיב את סמכות שר האוצר לתת הקלות במס לתושבי חוץ מכוח סעיף 16 א' לפקודת מס הכנסה, בנוסף למס ההכנסה ומס רווחי ההון, גם לתחום הנדל"ן.
 
רבינוביץ', שכיהן כיו"ר הוועדה הציבורית לרפורמה במערכת מיסוי המקרקעין, הזהיר כי שימוש לא נכון בסעיף זה, כגון הרחבת ההקלות מעבר להמלצות הועדה, יצור חוסר שוויוניות בין משקיעים ישראלים למשקיעים זרים.
 
רבינוביץ' ציין כי עלות החזרת דולר של משקיע ישראלי נמוכה מעלות הבאת דולר של המשקיע הזר (למרות ששווים למשק זהה). לדבריו, יש להשקיע בהאצת התפתחות וצמיחת ענף הבנייה, אולם אין להבדיל בין משקיע זר למשקיע מקומי, למעט ביחס להשקעות ייחודיות שמשקיעים ישראלים יתקשו לעמוד בהם.
 
רבינוביץ': "אסור להביא למצב בו על פרויקטים מניבים, הנבחנים בד"כ על בסיס שיעור התשואה, תהיה העדפה למשקיע חוץ על משקיע ישראלי. מצב שכזה עלול להגביר את בריחת ההון הישראלי לחו"ל, לצמצם את התחרות בארץ ולקבור את ענף הנדל"ן". 

להערכתו, השקעות הישראלים בנדל"ן בחו"ל, ביחס למספר התושבים, גבוה בהשוואה למדינות אחרות בעולם, וענף הנדל"ן 'הגר' מהארץ.