אנשי עסקים טורקיים מעוניינים בהפעלת אזור התעשייה ארז; נפגשו אתמול עם פרס

הטורקים מעוניינים לעודד שותפויות עסקיות בין ישראל, הפלשתינאים וטורקיה, כדי ליהנות, בין היתר, מהסכמי הסחר של ישראל


00:00 ,29.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, נפגש אתמול עם בכירים בלשכת המסחר הטורקית ועם אנשי עסקים מטורקיה המעוניינים בניהול ובהפעלה של אזור התעשייה ארז לאחר ההתנתקות, כולל העברת שלוחות של מפעלים בטורקיה אל אזור התעשייה ארז.

אם התוכנית תתממש, מתכוונים הטורקים להכשיר אלפי עובדים פלשתינים ועשרות מנהלים לעבודה במפעלים הטורקיים. הנושא עלה לראשונה בשיחות שקיים ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן עם פרס, במהלך ביקורו בישראל לא מכבר.

פרס ביקש מארדואן לנצל את מעמדה המיוחד של טורקיה לקידום רעיון זה. בכירים בממשל בטורקיה אמרו אז לפרס כי ארצם מעוניינת לעודד שותפויות עסקיות בין ישראל, הפלשתינאים וטורקיה, כדי ליהנות מהיתרונות הכלכליים של ישראל והרשות הפלשתינית, מהסכמי הסחר של ישראל עם אירופה וארה"ב, וכדי ליהנות מעלות ההעסקה הנמוכה של העובדים הפלשתינים.

בפגישה אתמול בירך פרס על העמדה הטורקית, ואמר כי הנחה את אנשי משרדו לסייע לממשלת טורקיה במגעיה מול הפלשתינאים והבנק העולמי. לדבריו, בכניסתה של טורקיה לשותפות עסקית עם ישראל והפלשתינאים טמון פוטנציאל כלכלי רחב היקף לעסקות עתידיות מול שווקים שעד כה היו חסומים בפני ישראל. פרס אמר כי הפרטת השלום בידי חברות עסקיות פרטיות תוביל בהכרח לשקט וליציבות. לדבריו, ישראל תיהנה מפירות ההתנתקות אם תפעל בחוכמה ותאפשר לפלשתינאים לקיים כלכלה יציבה עם מאות אלפי מקומות עבודה.

הנציגים הטורקיים הדגישו כי הצלחת היוזמה תלויה במהירות קבלת ההחלטות בישראל וברשות. לדבריהם, נדרשת היערכות באזור התעשייה ארז שתאפשר מעבר מהיר וחופשי של סחורות בין ישראל לרשות.

ממשרדו של פרס נמסר כי אנשיו פועלים באחרונה, בשיתוף משרד הביטחון, להפעלתה של תוכנית שתאפשר - יום לאחר ההתנתקות - מעבר זמני של סחורות מארז לישראל במטרה לקדם את פעילות אזור התעשייה בארז; זאת, כדי שניתן יהיה להמשיך בשותפות העסקית-כלכלית בין ישראל לפלשתינאים.