איתן רוב: "נוריד מסי קניה על ברזל, פלדה וקרמיקה; העיתוי יקבע בהתאם להכנסות המדינה

"אין כוונה לבצע הפחתה נוספת של מס קניה על המוצרים שנכללו בהפחתה האחרונה"; אינו מתנגד לחקיקה להגבלת השביתות בשירותים חיוניים כנמלים והמכס


00:00 ,08.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"אין כוונה לבצע הפחתה נוספת של מס קניה על המוצרים שנכללו בהפחתה האחרונה"; אינו מתנגד לחקיקה להגבלת השביתות בשירותים חיוניים כנמלים והמכס

"ישנה כוונה להוריד מסי קניה על חומרי גלם כגון ברזל, פלדה וקרמיקה. בנוסף נבטל לחלוטין את התמ"א (תוספת מכסת אחוזים המשולמת על ידי היבואן ומבטאת את הפער בין מחיר היבוא למחיר הסיטונאי) בייבוא מוצרי גלם שאין מולם יצור מתחרה בישראל". כך אמר איתן רוב, מנהל אגף המכס והמע"מ, במסגרת ישיבת עבודה שערך באיגוד לשכות המסחר בסוף השבוע. רוב הדגיש כי מועד ההפחתות יקבע בהתאם למצב הכנסות המדינה. בהתייחסו להפחתות מסי הקניה שבוצעו, ציין רוב כי אין כוונה לבצע הפחתה נוספת על המוצרים שנכללו בהפחתה האחרונה.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, ביקש ממנהל המכס לדאוג להיערכות מוקדמת לקראת שביתה עתידית בנמלי הים ובמכס. "על הממשלה לתת פתרון לבעיות שעלולות להיווצר משביתה שכזו ואגף המכס חייב להיות שותף ליוזמת חקיקה לפיה שירותי המכס בנמלי האוויר והים יוכרזו כשירותים חיוניים שבהם ייאסר לשבות".

בתגובה לכך ציין רוב כי לא יתנגד לחקיקה שתאסור על שביתה בשירותים חיוניים כנמלים והמכס. "אנחנו פועלים למזעור נזקים עתידיים ומעדכנים את תיקי הפעולה בנושא, כולל היערכות בנמלי עקבה ופורט סעיד, למרות שמדובר במצב די נזיל ולכן הפתרונות הם חלקיים ביותר". רוב ציין כי תשלומי הפיצוי בגין השביתה עבור פריקת מטען בנמלי פורט סעיד ועקבה יועברו בקרוב לידי היבואנים וכי כעת בודקים את עניין תשלום הפיצוי ליבואנים שנאלצו לפרוק מטען בנמלי אירופה "האוצר התחייב לתשלום בזמן הקרוב וזה יבוצע". לגבי תשלום חובות המדינה, ציין מנהל המכס כי האוצר העביר הנחייה ברורה לתשלום החובות.

נציגי האיגוד דרשו בנוסף לבטל את העלאת הבלו על הסולר המייקרת משמעותית את תשומות ההובלה וההסעה בישראל. רוב ציין שלמרות שהוא מודע לפגיעה היחסית בענף ההובלה, אין מנוס מצמצום פערי המסוי בין בנזין לסולר, לאור העיוות הקיים כיום במחירי הדלקים המשמשים לתחבורה. לדבריו, בניגוד למצב במדינות ה – EU, שם המס על הסולר דומה עד זהה למס על בנזין, הרי שבישראל המס על הבנזין יקר פי שישה מהמס על הסולר. רוב ציין כי "במקביל, נדאג להפחית את האגרות על רכבים המונעים בסולר והעניין ידון בקרוב בוועדת הכספים".

במהלך הדיון העלו נציגי האגוד נושאים נוספים לדיון, בכלל זה: קיצוץ תשלומי מע"מ בגין חובות בלתי מסולקים של הממשלה לספקים, בקשה שלא לכלול תוספת ביטוח בגין סיכוני מלחמה והיטל דלק בערך לצורך מכס, תשלומי מכס תחת מחאה ועוד.