איתן רוב הודיע כי הוא מאמץ את המלצות הועדה לבחינתמתן החלטות מיסוי

איתן רוב, מנהל רשות המסים בישראל, הודיע אתמול, בכנס השנתי לחשבונאות ומיסים של לשכת רואי החשבון בירושלים, כי החליט לאמץ את המלצות הועדה לבחינת מתן החלטות מיסוי, בראשות רו"ח ג'קי מצא , סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים. לדברי רוב, מדובר במהפכה בתחום הטיפול בהחל


00:00 ,22.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

איתן רוב, מנהל רשות המסים בישראל, הודיע אתמול, בכנס השנתי לחשבונאות ומיסים של לשכת רואי החשבון בירושלים, כי החליט לאמץ את המלצות הועדה לבחינת מתן החלטות מיסוי, בראשות רו"ח ג'קי מצא , סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים. לדברי רוב, מדובר במהפכה בתחום הטיפול בהחלטות המיסוי שתתן מענה לצורך הקיים במגזר העסקי לקבלת החלטות מיסוי אחידות ועקביות.
 
"המעבר להתנהלות על פי המודל שהציעה הועדה יאפשר מתן שרות טוב יותר לפונים על ידי מתן מענה אחד לכל 'שדרת המס' (מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין) ופרסום ההחלטות יבטיח שקיפות וקידום ערכים של שוויון וצדק. בנושא זה, גם הציבור שלא היה צד להחלטת המיסוי יוכל לדעת למה לצפות במקרים דומים. גם מנקודת מבט פנים מערכתית, המודל המוצע משקף איזון ראוי ונכון של הגורמים השונים ברשות המסים", אמר.
 
רוב ציין כי רשות המסים תחל להתנהל על פי המתכונת המוצעת לאלתר. הוא הנחה את הגורמים הרלוונטיים להוציא באופן מיידי מהכח אל הפועל את כל ההמלצות הכלולות בדו"ח שאינן דורשות שינויי חקיקה ותהליכי מחשוב ובמקביל להכין תוכניות עבודה ליישום מהיר של יתר המטלות לביצוע העולות מדו"ח הועדה.
 
הועדה לבחינת החלטות המיסוי מונתה על ידי רוב ביולי 2004, סמוך לכניסתו לתפקיד,במטרה לבחון את נושא מתן החלטות המיסוי ולהמליץ על מודל שיופעל על ידי רשות המיסים בישראל. בראש הועדה עמד כאמור רו"ח ג'קי מצא, סגן בכיר למנהל רשות המסים לעניינים מקצועיים ועל חבריה נמנו פרידה ישראלי, המשנה לממונה למינהל הכנסות המדינה, עו"ד משה מזרחי היועץ המשפטי לרשות המסים, עו"ד ורו"ח משה אשר, יועץ מקצועי למנהל רשות המיסים, עו"ד שי ברגר מנהל בכיר תחום מע"מ במחלקה המקצועית, עו"ד ורו"ח ורד אולפינר מנהלת תחום מיסוי מקרקעין במחלקה המקצועית ועו"ד יהודה מונסוניגו עוזר לסמנכ"ל לעניינים מקצועיים.
 
על פי המלצות הועדה "החלטת מיסוי" הינה החלטה שתינתן על ידי המוסד להחלטות מיסוי בקשר עם עסקאות ופעולות, קטנות או גדולות, שקיימת לגביהן אי בהירות בקשר להיבטי המיסים הנובעים מהן, ואשר ניתנת כתשובה לבקשה וולונטרית על ידי הנישום או מיצגו. הועדה החליטה לאפשר הגשת בקשה להחלטת מיסוי הן לפני ביצוע העסקה, הן במהלכה והן לאחר ביצוע העסקה, ובלבד שהבקשה הוגשה לפני המועד להגשת הדוח על פי החוק (כולל ארכות).
 
בהתאם להמלצות, יוקם מוסד למתן החלטות מיסוי, שבראשו יעמוד סמנכ"ל בכיר למנהל רשות המיסים, לעניינים מקצועיים והסמכות למתן החלטות מיסוי תעוגן בחקיקה. החלטות המוסד יהיו על דעתו של היועץ המשפטי של רשות המיסים.
הועדה הגדירה שני סוגי החלטות מיסוי: "החלטת מיסוי בהסכם" ו"החלטת מיסוי שלא בהסכם". תוקפה של החלטת מיסוי בהסכם הינה חזקה ביותר והיא תחייב את שני הצדדים. החלטת מיסוי שלא בהסכם הינה החלטת מיסוי מקום בו הצדדים לא הסכימו באשר לתוצאת המס בעסקה. החלטה כזו לא תחייב את הפונה והוא יהיה רשאי לדווח על העסקה או הפעולה על פי הבנתו ופרשנותו.
 
הטיפול בבקשה יעשה תוך פרק זמן של עד 90 - 120 ימים. במקרים בהם הבקשה הוגשה לפני ביצוע העסקה, ייעשה מאמץ ליתן החלטת מיסוי בסמוך, ככל שניתן, למועד הגשת הבקשה.
 
על פי ההמלצות יש לקבוע בחקיקה הטלת אגרה בגין הטיפול בבקשה. גובה האגרה יקבע באופן דיפרנציאלי (שתי מדרגות) בהתאם לכללים שייקבעו, כאשר סכומי האגרה יהיו סבירים ומידתיים.
 
הוחלט לתת פרסום להחלטות המיסוי. פרסום ההחלטות יהיה באופן תדיר ונגיש לציבור ויעשה מדי רבעון באמצעות אתר האינטרנט של הרשות ובפרסום מיוחד. הפרסום יהיה בדרך של תמצית שתכלול את התשתית העובדתית ההכרחית, את תוצאת המיסוי, התנאים והסייגים העיקריים, ולעיתים הסברים נוספים, ללא שמות הנישומים, ופרטים אינפורמטיביים אישיים נוספים.
במקרים שבהם קיים חשש סביר כי הגוף הפונה ייפגע עסקית מפרסום ההחלטה, המוסד ישקול בקשתו המנומקת לדחות את מועד פרסום ההחלטה או במקרים קיצוניים כלל לא לפרסמה.