איום גדול על היבואנים: שביתת הנמלים תקעה הסחורות לחגים

רקיט בנקיזר: לעומת קצב צמיחה דו ספרתי של 15% במחצית הראשונה, בחודש האחרון ירדנו בכ-6%-7%


00:00 ,28.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
רקיט בנקיזר: לעומת קצב צמיחה דו ספרתי של 15% במחצית הראשונה, בחודש האחרון ירדנו בכ-6%-7%
 
בעקבות שביתת הנמלים הנמשכת מזה 12 יום ברציפות, נתונים היבואנים לאיום גדול על אספקת הסחורה והמלאים בחודש הקרוב, ויתכן שאף לתקופת החגים. המכולות שהוזמנו אינן מגיעות לארץ, ואין פעילות סדירה של כניסת סחורות לישראל ופריקתן. הסחורה תקועה בנמלים זרים או בנמלים שכנים ביוון וקפריסין. התוצאה היא שהיבואנים נקלעו למצב של מלאי מינימום ומלאי חירום והדבר בא לידי ביטוי בחוסר במוצרים על המדפים ברשתות השיווק.

קיים בלבול גדול מול רשתות השיווק, שמנהלות את תוכנית המבצעים עם הספקים לחודשיים הקרובים, מאחר שלא ברור כיצד יוכלו ספקי הסחורות להבטיח את הגעתן מחו"ל. הדבר לכאורה נותן יתרון תחרותי לספקים שהם יצרנים מקומיים, אולם גם אלה תלויים בחומרי גלם מחו"ל, החסרים גם הם.

הספקים אינם מסוגלים לתת בוודאות הבטחות לגבי אספקת מוצרים ומבצעים, מאחר שקיים חשש גדול לגבי משך השביתה. לשביתה יהיו גם השלכות בפגיעה קשה ברווחיות נוכח הטלת עלויות נוספות בלתי צפויות על היבואנים, שנאלצים להביא את סחורותיהם מנמלים שכנים.

מעיד אחד היבואנים הגדולים בתחום מוצרי הצריכה, ערן תור, מנכ"ל רקיט בנקיזר: "ירדנו משמעותית בקצב המכירות. לעומת קצב צמיחה דו ספרתי של מעל 15% במחצית הראשונה של השנה, בחודש האחרון ירדנו בכ-6%-7% כתוצאה מחוסרים וביקושים שלא יכולנו לעמוד בהם. אם השביתה תמשך מדובר בפגיעה משמעותית במכירות. הדבר יוריד את הצמיחה המתוכננת לחצי".

תקופת החגים נחשבת לתקופת שיא במכירות, ומשפיעה על כל התוצאות העסקיות השנתיות. במידה ואכן יפגעו המכירות בתקופת החגים, לדבר יהיו השלכות משמעותיות על הביצועים השנתיים של הספקים. כך שלמרות הטענות בדבר היציאה מהמיתון, לא רק שבתחום מוצרי הצריכה אין צמיחה והשוק סטגנטי, השביתה תגרום לנסיגה גדולה עוד יותר.

העובדה היא שאין ביקושים גדולים יותר מצד הצרכנים, ולפיכך חוסר אספקה של מוצרים תעמיק את כניסתם של הספקים למערבולת של המיתון.

"מכירות שאתה מפסיד כיבואן בתקופה זו לא ניתן יהיה לכסות מחר, כי לא ניתן לפצות על ביקושים של היום. אם צרכן לא רואה מוצר הוא יקנה מוצר אחר, דווקא בתקופה הנוכחית שכל אחוז במכירות הוא קריטי. היעדר יכולת אספקה של מוצרים מחזקת את הקושי הקיים ממילא", מעיד אחד היבואנים הגדולים בענף.

"החברות הבינלאומיות מגיבות קשה למצב השביתה. הן אינן מבינות איך במדינה מודרנית כמו ישראל, שבה יש איכות גבוהה של אנשים ותרבות צריכה מערבית, ניתן להיתקל בבעיות חוזרות ונשנות של שביתות בנמלים".

מחזק את הדברים ערן תור: "רקיט מעוניינת ועושה מאמצים להשקיע בישראל, בכוונתה להעמיק את פעילותה בארץ, אבל מצד שני היא רואה מהלכים שעוצרים את צמיחתה באופן אקסוגני, שאינו תלוי בה. הם מצפים שבמדינה שהם משקיעים כסף לא יקרו דברים כאלה או שיהיו אלטרנטיבות. היום כיבואן אין לי אלטרנטיבות".

בתרחיש הגרוע, אם השביתה תמשך עוד כשבוע עד עשרה ימים, יסבלו יותר ויותר ספקים מחוסרים על המדפים. בחלק מהמוצרים כבר עכשיו נרשמת תופעה של מחסור.

היבואנים קובלים על השקט התקשורתי סביב השביתה, מאחר והפכה דבר שבהרגל. למצב הנוכחי עשויות להיות השלכות עתידיות מרחיקות לכת במובן של אבדן האמון מצד המשקיעים הזרים בחו"ל. "מדובר בסוג של חפרפרת שתפיל את כל המשק למטה לפחות מצד היבואנים", טוענים יבואנים, "יש משמעות גדולה מאוד לדבר מבחינת איך שבעלי מניות זרים רואים את ישראל. כשספק צריך לבחור עם מי לעשות עסקים, ישראל לא תהיה בראש סדר העדיפויות שלו, זה ברור".