איגוד לשכות המסחר על התקנות לביטול עסקה: ליצור איזון ביחסים שבין הצרכן למוכר

סמנכ"ל יחסי ממשל באיגוד לועדת הכלכלה: "תקנות הגנת הצרכן, שהגיש שר התמ"ת, מהוות שינוי משמעותי מהמצב החוקי כיום, ועדיין יש צורך ביצירת איזונים בהחזרת מוצרים ושירותים שונים ובדיקת תנאי העסקה לגבי כל מוצר ושירות"


00:00 ,23.06.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

סמנכ"ל יחסי ממשל באיגוד לועדת הכלכלה: "תקנות הגנת הצרכן, שהגיש שר התמ"ת, מהוות שינוי משמעותי מהמצב החוקי כיום, ועדיין יש צורך ביצירת איזונים בהחזרת מוצרים ושירותים שונים ובדיקת תנאי העסקה לגבי כל מוצר ושירות".
 
"תקנות הגנת הצרכן שהגיש שר התמ"ת שואפות ליצור איזון בין הצורך לקיים התנהלות סבירה ביחסים שבין הצרכן למוכר, אולם הן מהוות שינוי משמעותי מהמצב החוקי כיום, ועדיין יש צורך ביצירת איזונים בהחזרת מוצרים ושירותים שונים ובדיקת תנאי העסקה לגבי כל מוצר ושירות". כך אמר אמש עו"ד דן כרמלי, סמנכ"ל יחסי ממשל, כנסת וחקיקה באיגוד לשכות המסחר, בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא תקנות ביטול עסקה.
 
"צריך להבדיל בין מדיניות וולונטרית של העסק, המאפשרת החזרת מוצרים, לבין הטלת חובה בחוק. אין שום מניעה מעסקים לקבוע מדיניות וולונטרית להשבת מוצרים, הם יתמחרו זאת ויהיו מאורגנים לכך. אולם, להטלת חובה בחוק אין שום תקדים בעולם. זוהי פגיעה בחוק החוזים ובחוק המכר ואפילו מנוגדת לדין העברי. יצירת נורמה כזאת בחוק משנה את כל יסודות התנהלות המסחר במדינה".
 
באיגוד לשכות המסחר טוענים שכבר היום יש לצרכן אפשרות לבטל עסקה בארבעה מקרים: בית העסק לא פרסם את מדיניות החזרת המוצרים;מכירה ברוכלות;מכירה מרחוק;עסקה לתקופה קצובה.
 
באיגוד טוענים שבמיוחד יש להדגיש את ההגנה לפיה על כל עסק מוטלת החובה לפרסם את מדיניות החזרת המוצרים. ואם העסק לא יעשה כן, הצרכן יכול להחזיר את המוצר ולקבל החזר כספי.
 
כרמלי הוסיף כי החוק עלול לגרום לנזקים לבעלי עסקים בעיקר קטנים ובינוניים ועלול להוביל לחיכוכים בלתי פוסקים בין הצרכן למוכר.
 
עו"ד שוש רבינוביץ', יועצת משפטית באיגוד לשכות המסחר, אמרה בדיון כי "יש להגדיר בתקנות מה פירוש המילה 'עוסק'. למשל יש סניפים המוחזקים על ידי זכיינים בהם ניהול החשבונות מופרד לחלוטין וגם המחיר שונה, כך שהצרכן לא יודע שמדובר בזכיין ולא ברשת כאשר הוא מגיע להחזיר מוצר".
 
יצוין כי ועדת הכלכלה הסכימה לבקשתה של רבינוביץ' על הוספת הסעיף בתקנות כי החזרת מוצר ניתנת בכפוף לכך שלא נעשה שימוש במוצר ושהמוצר לא נפגם.
 
רבינוביץ' הציעה בנוסף כי העוסק יהיה רשאי להחתים את הצרכן המבקש להחזיר מוצר להחתימו על מסמך התחייבות לפיו הוא לא עשה במוצר שימוש לדבריה חתימה על מסמך כזה תיצור איזון, ותראה על רצינותו של הצרכן ותמנע ניצול התקנות לרעה.