איגוד לשכות המסחר נגד הנהגת מס הכנסה שלילי

איגוד לשכות המסחר מתנגד לכוונת האוצר להנהיג מס הכנסה שלילי. כך הוחלט אמש (יום א', 5 ביוני) בישיבת נשיאות האיגוד שהוקדשה לנושא. החלטת הנשיאות באה בעקבות מחקר מקיף שערך האיגוד לאורך תקופה של כחצי שנה. במסגרתו נבחנו מודלים שנוסו בחו"ל ונערכו פגישות עם מומחים


00:00 ,06.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

האיגוד מציע להשתמש בכספים המיועדים למהלך זה בכדי להקטין את נטל המס הישיר
 
איגוד לשכות המסחר מתנגד לכוונת האוצר להנהיג מס הכנסה שלילי. כך הוחלט אמש (יום א', 5 ביוני) בישיבת נשיאות האיגוד שהוקדשה לנושא. החלטת הנשיאות באה בעקבות מחקר מקיף שערך האיגוד לאורך תקופה של כחצי שנה. במסגרתו נבחנו מודלים שנוסו בחו"ל ונערכו פגישות עם מומחים מהאקדמיה ומהמגזר העסקי.
 
מהאיגוד נמסר שבעיקרון, מס הכנסה שלילי נועד להגדיל את הביקוש למשרות במשק באמצעות הגדלת האטרקטיביות הכספית להיכנס למעגל העבודה. בישראל, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נמוך ועומד על כ- 55 אחוזים, ושיעורי האבטלה גבוהים ועומדים על כ- 10 אחוזים.
 
באיגוד לשכות המסחר הביעו התנגדות נחרצת להנהגת מס שלילי ממספר היבטים. ראשית, עלות כבדה מאד למימון הפרויקט. כך, מהערכת מחלקת המחקר של בנק ישראל עולה כי העלות בישראל תגיע לכ- 0.5 אחוזי תוצר שהינם 2-3 מיליארד ₪;שנית, מרבית תוספת השכר תינתן לפרטים שממילא כבר משתתפים בשוק העבודה; שלישית, ייווצר מנגנון נוח לרמאות - עבודות שניות, חלקיות, עידוד שוק שחור, כניסה של מובטלים צעירים למעגל מקבלי ההטבה.
 
אוריאל לין, נשיא האיגוד אמר כי הנהגת מס הכנסה שלילי אינה בריאה לישראל. "ניסיון העבר בישראל עם מנגנוני השלמות הכנסה וקצבאות ילדים מלמד כי מנגנונים אלו נכשלו ביישומם וגרמו לתופעות של השתמטות מעבודה. זאת במקום לייצר עבודות על בסיס כלכלה מתפתחת, תוך העלאת רמת ההשכלה והידע של העובדים".
 
בנוסף, אמר כי יש להשקיע את הכספים המיועדים למהלך זה בכדי להקטין עוד את נטל המס על משקי הבית העובדים. הקטנת נטל המס תגדיל את ההכנסה הפנויה, תשפר את רמת החיים ותעלה את הרצון לעבוד. בנוסף, קרא לין להנהיג תוכנית הכוללת הכשרה מקצועית (השלמה ללימודים) ומערכת השמת כוח אדם, ולהרחיב את מערך התמיכה בהורים עובדים.
 
גדעון סיטרמן, יו"ר ועדת מסים וכלכלה באיגוד, שכיהן בעבר כציר כלכלי מטעם משרד האוצר בלונדון וכיועץ בכיר לשרי האוצר, אמר כי ישום מס הכנסה שלילי בישראל סותר את מדיניות האוצר עד כה. מדיניות שצמצמה את מנגנון התמיכות ותשלומי העברה בעלויות כבדות למשק.