איגוד לשכות המסחר מתנגד להיטל על יצוא גרוטאות ברזל

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי הטלת ההיטל תהווה תקדים חמור של שימוש בסמכויות מדינה על מנת להפחית מחירים של חומרי גלם ומוצרים הנקבעים בשוק החופשי


00:00 ,30.11.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי הטלת ההיטל תהווה תקדים חמור של שימוש בסמכויות מדינה על מנת להפחית מחירים של חומרי גלם ומוצרים הנקבעים בשוק החופשי
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה בדחיפות לשר התעשייה, המסחר והתעסוקה ח"כ בנימין בן אליעזר, ולשר האוצר, ח"כ יובל שטייניץ, והביע את התנגדות לשכות המסחר לבקשת יצרני ברזל לבניין להטיל היטל על יצוא גרוטאות מתכת, על פי חוק היטלי סחר משנת 1991. לדבריו, היטל הבטחה המבוקש הוא, לאמיתו של דבר, היפוכו של הניסיון שנעשה על ידי יצרני הפלדה המקומיים להטיל היטל בטחה על יבוא ברזל לבניין.
 
לדעת לין, בקשת היצרנים פסולה מעיקרה. "הטלת היטל הבטחה מהווה נסיגה חמורה ממדיניות החשיפה של ישראל. כלכלת ישראל התקדמה והפכה להיות כלכלה יעילה ותחרותית רק לאחר שביטלנו את משטר ההגנות וחשפנו את התעשייה הישראלית לתחרות. יתר על כן, הטענות של איבוד מקומות עבודה אינן רציניות, מאחר ועל פי ההיגיון, בכל מקרה של תחרות לתעשייה המקומית קיים סיכון של איבוד מקומות עבודה.
 
לדבריו, "הטלת ההיטל תהיה התערבות בלתי מוצדקת בסחר החופשי של ישראל. היא תהווה תקדים חמור של שימוש בסמכויות מדינה על מנת להפחית מחירים של חומרי גלם ומוצרים הנקבעים בשוק החופשי. לתעשייה המקומית יש יתרון ברור ברכישת גרוטאות כאן בישראל, מול הקונים בחו"ל, בגלל עלות ההובלה הימית שאינה מועטה. על כן, לא יתכן שיוטל היטל אשר יכפה על תעשיית יצוא הגרוטאות למכור ללקוחות בחו"ל במחיר נמוך יותר מהמחיר שאותו הם יכולים לקבל בשוק החופשי. "
 
לין מתריע בפנייתו כי אם יוטל ההיטל הוא יפגע באופן בלתי מידתי בכל אלה הקשורים לתעשיית יצוא גרוטאות הברזל ואין מדובר רק ביצואנים הסופיים. אלא מדובר גם בעוסקים קטנים רבים, אשר לרוב משתייכים למעמד סוציו אקונומי נמוך, המתפרנסים מרכישת גרוטאות, מחזורן ומכירתן ישירות ליצואנים או לסיטונאים, שהיטל הבטחה יפגע ישירות בהכנסתם, מאחר שהוא יוביל לירידה ניכרת בתמורה אותה הם מקבלים ויעמיד את פעילותם בסכנה.
 
בנוסף על כך, הטלת ההיטל עלול להחליש את המוטיבציה לאיסוף גרוטאות בישראל ולכך תהייה השפעה על איכות הסביבה, שכן כתוצאה מכך גרוטאות רבות הנאספות כיום ומעובדות למחזור לא ייאספו.
 
לין מזכיר בפנייתו לשרים כי לפני מספר שנים התקיים דיון בבית המשפט הגבוה לצדק. כאשר על בסיס עקרונות חוק היסוד חופש העיסוק ובהסכמת משרד התמ"ת עצמו, ניתנה החלטה של בית המשפט הגבוה לצדק האוסרת למנוע יצוא גרוטאות מישראל.