איגוד לשכות המסחר: ירידה של 8.7% בייבוא הסחורות בשבעת החודשים הראשונים של השנה

ירידה של 160 מיליון דולר בייבוא מוצרי בני קיימא; לין: הירידה החדה מעידה על כך שהמיתון במשק נמשך. תחום יבוא מוצרי הצריכה רשם ירידה של 8.7 אחוזים בהשוואת שבעת החודשים הראשונים של השנה (ינואר-יולי 2003) לתקופה


00:00 ,25.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ירידה של 160 מיליון דולר בייבוא מוצרי בני קיימא; לין: הירידה החדה מעידה על כך שהמיתון במשק נמשך

תחום יבוא מוצרי הצריכה רשם ירידה של 8.7 אחוזים בהשוואת שבעת החודשים הראשונים של השנה (ינואר-יולי 2003) לתקופה מקבילה אשתקד. כך עולה מסקירה של אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר המתבססת על נתוני הלמ"ס. מדובר בירידה של 230 מיליון דולר, מהם 71 מיליון דולר ירידה בייבוא מוצרים לצריכה שוטפת וירידה של 160 מיליון דולר יבוא מוצרי בני קיימא.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הדגיש כי הירידה החדה בייבוא מוצרי צריכה במהלך השנה, מעידה על כך שהמיתון במשק נמשך. לין מוסיף כי מה שצריך להדאיג יותר, זו העובדה שישנה ירידה של 3.3 אחוזים בייבוא מוצרי השקעה (ללא אניות ומטוסים) שהם 110 מיליון דולר.

ניתוח הנתונים, לאורך שבעת החודשים הראשונים של השנה, מראה כי היקף יבוא הסחורות למשק (מנוכה עונתית וללא אניות, מטוסים ויהלומים) רשם עלייה בשיעור של כ- 0.3 אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכם ב- 15 מיליארד דולר. עלייה זו משקללת ירידה של 230 מיליון דולר בייבוא מוצרי צריכה (8.6 אחוזים), ירידה של 78 מיליון דולר בייבוא חומרי גלם (1.1 אחוז). הצמצום בחומרי הגלם נבע מירידה של 289 מיליון דולר בייבוא חומרים לתחום תעשיית המכונות והאלקטרוניקה. ירידה של 110 מיליון דולר נרשמה גם בייבוא נכסי השקעה (3.5 אחוזים), ועלייה בייבוא חומרי אנרגיה ויהלומים.

מניתוח נתוני חודש יולי עולה, כי היקף יבוא הסחורות למשק (ללא אניות, מטוסים ויהלומים, ומנוכה עונתית) רשם במהלך עליה של 2.1 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של כ- 46 מיליון דולר. היקף הייבוא בכללותו הסתכם החודש ב- 2.2 מיליארד דולר. מאגף הכלכלה נמסר כי נתוני חודש יולי 2003 אינם משקפים את התפתחות הייבוא בשנת 2003, שכן הם תוצאה של התיסוף בשער השקל והשפעתו על מחירי המוצרים המיובאים.

עלייה בהיקף הייבוא בחודש זה משקללת גידול בשיעור של 2.6 אחוזים בהיקף יבוא מוצרי הצריכה (10 מיליון דולר), עלייה של 1.8 אחוזים בייבוא חומרי גלם (20 מיליון דולר) וירידה בשיעור של 11.1 אחוזים בהיקף יבוא מוצרי השקעה (-51 מיליון דולר). כלכלני האיגוד מוספים כי העלייה שחלה בנתוני יבוא מוצרי הצריכה בחודש יולי משקללת הן עליה בייבוא מוצרים לצריכה שוטפת (בעיקר הנעלה והלבשה) והן עליה בייבוא מוצרים בני קיימא (בעיקר כלי תחבורה ומוצרי חשמל ביתיים). עליה זו מוסברת הן בתיסוף בשקל והן מעונתיות.