איגוד לשכות המסחר יעתור לבג"צ נגד תקנות קופות הגמל החדשות

חטיבת קופות הגמל החברה באיגוד לשכות המסחר, קיבלה החלטה לעתור לבג"צ כנגד ההוראות בתיקון האחרון (תיקון מספר 3) לתקנות מס הכנסה שנחתמו על-ידי שר האוצר. התקנות חלות על "עמית עצמאי" שהוא בעל עסק או שכיר המפריש באופן עצמאי, ובמסגרתן יש שינויים מהפכניים הנוגעים


00:00 ,11.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לין: התקנות החדשות הן איום ממשי על המשך קיומן של קופות בגמל
 
חטיבת קופות הגמל החברה באיגוד לשכות המסחר, קיבלה החלטה לעתור לבג"צ כנגד ההוראות בתיקון האחרון (תיקון מספר 3) לתקנות מס הכנסה שנחתמו על-ידי שר האוצר. התקנות חלות על "עמית עצמאי" שהוא בעל עסק או שכיר המפריש באופן עצמאי, ובמסגרתן יש שינויים מהפכניים הנוגעים לציבור העצמאים ולחלק מהשכירים.
 
ההחלטה התקבלה נוכח העובדה שפניות שנעשו ע"י נשיא האיגוד, אוריאל לין, ונשיא לשכות התאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, המבקשות משר האוצר שלא לחתום על התקנות לא נענו. שר האוצר התבקש לחכות עד אשר תיקבע עמדה סופית של כלל המגזר העסקי על המהות והתוכן של התקנות ועד שימוצה דיון בנושא.
 
האיגוד מחייב את הגישה לפיה ניתנת לעצמאי האפשרות לחסוך גם בקופת גמל וגם בתוכנית פנסיה, אך סבור שההתניה הכפייתית לפיה אי אפשר יהיה להפריש לקופת גמל מבלי להשתתף בתכנית פנסיה הינה שגויה. "תקנות אלה גם יפגעו בחופש הבחירה של העצמאי באשר למבנה החיסכון המועדף עליו. זוהי התערבות באוטונומיה של הפרט בניגוד גמור לעקרונות ליברליים".
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר הסביר כי בשלב זה אין מנוס אלא לפנות לבג"צ. "מדובר בשינוי מהפכני ומהותי במבנה החיסכון של העצמאים בישראל, שמקיף ציבור גדול של עצמאים. ראוי ונכון כי נושא בעל חשיבות קרדינאלית שכזו לא יעשה באמצעות חקיקת משנה, ללא הליך של חקיקה או דיון בוועדות הכנסת", הדגיש.
 
לדבריו, ההפרשה לקופות הגמל היוותה מאז קום המדינה חלק ממבנה החיסכון של העצמאים בישראל. גם השינוי הקובע כי עמית עצמאי יוכל לפדות קופת גמל רק בהגיעו לגיל 60 מהווה איום על המשך קיומן של קופות הגמל.
 
לין מתריע כי התקנות ישללו מציבור רחב של עצמאים הנמצאים ברמות הכנסה נמוכות את אפיק החיסכון של קופות הגמל. מאחר ולא תהיה להם האפשרות להפריש 960 ₪ בתכנית הפנסיה כתנאי להפרשה לחיסכון בקופת גמל.