איגוד לשכות המסחר יוזם הצעת חוק חדשנית להגנה על ציבור הסוכנים

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר פנה אל רענן דינור, מנכ"ל משרד התמ"ת בכדי שיקדם את החוק, שיזם האיגוד, להגנה על הסוכנים בישראל. לדבריו, הסוכנים בישראל פועלים ללא מטרייה חוקית


00:00 ,08.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לין לדינור: לקדם חוק שיגן על הסוכנים בישראל כמו באירופה. "הסוכנים בישראל פועלים ללא מטרייה חוקית"
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר פנה אל רענן דינור, מנכ"ל משרד התמ"ת בכדי שיקדם את החוק, שיזם האיגוד, להגנה על הסוכנים בישראל. לדבריו, הסוכנים בישראל פועלים ללא מטרייה חוקית.
 
איגוד לשכות המסחר העביר למשרד התמ"ת הצעת חוק שגובשה בלשכה המשפטית, שתגן על מעמד הסוכנים בישראל, כמקובל במדינות האיחוד האירופאי. סוכן מוגדר כאיש מכירות המקשר בין המפעל או החברה לבין הקונה והוא אינו צד לעסקה. בדרך כלל הסוכן מקבל עמלה רק כאשר העסקה יוצאת לפועל. בישראל, מעמד הסוכן אינו מוסדר בחקיקה אלא נתון לתחולת עקרונות החוק הכללי, מצב שחושף אותם, לטענת האיגוד, לסיכונים ומחבל בפעולתם.
 
מהלשכה המשפטית באיגוד נמסר כי חברים באיגוד, המשמשים כסוכנים, התלוננו על כך שהם נאלצים להתמודד עם הודעות על ביטול הסכם 'מהיום למחר', גם לאחר שנים ארוכות של פעילות משותפת והשקעה משמעותית בבניית השוק של הספק, והם נותרים ללא פיצוי וללא סעד חוקי. "חוק שיסדיר את מעמדם יתרום לא רק למוטיבציה של הסוכנים, אלא יביא לפתיחת תחומים ושווקים חדשים ויסייע גם לצמיחת המשק".
 
ההגנה המוקנית לסוכן באה לידי ביטוי בהצעת החוק בשני היבטים. הראשון, חיוב במתן הודעה מוקדמת מספקת לסיום הסכם הסוכנות. זאת על מנת שהסוכן לא יופתע ויוכל להיערך כראוי מבחינת תוכניותיו העסקיות. זמן מתן ההודעה יהיה תלוי בתקופת ההסכם. ההיבט השני הוא במתן פיצוי כספי בגין פיתוח השוק והמוניטין. סוכן שמשקיע עמל רב בבניית שוק לקוחות למוצר של הספק, יפוצה עם סיום ההסכם ע"י הספק.
 
לין, אשר שימש בעבר כיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת, מסביר כי החוק הפך לנחוץ מאד בעיקר בגלל הבעיות המתעוררות ביחסים שבין סוכנים מקומיים לבין ספקי חוץ. "כיום, חלק ניכר מסחר החוץ של מדינת ישראל מבוצע באמצעות הסכמי סוכנות. המציאות הוכיחה שהסכמים אלה אינם מעניקים את ההגנה הנאותה לסוכן הישראלי, המשקיע משאבים רבים בפיתוח עסקיו של ספק החוץ".