איגוד לשכות המסחר הגיש עתירה לבג"ץ כנגד חברת הדואר

על פי העתירה, חברת הדואר מפעילה שירותי עמילות מכס בניגוד לחוק ומחסלת את התחרות על מתן שירותי עמילות מכס בקשר למשלוחי דואר בינלאומי מהיר. חברת הדואר בתגובה: השוק מצוי בתחרות מלאה


00:00 ,20.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי העתירה, חברת הדואר מפעילה שירותי עמילות מכס בניגוד לחוק ומחסלת את התחרות על מתן שירותי עמילות מכס בקשר למשלוחי דואר בינלאומי מהיר. חברת הדואר בתגובה: השוק מצוי בתחרות מלאה
 
לשכת המסחר וחברת עמילות מכס ותחבורה עמית בע"מ, העוסקת בעמילות מכס, עתרו היום לבג"ץ (עתירה מספר 5444/07), באמצעות יועציהן המשפטיים, עו"ד שמואל גרוסמן ורועי גלעד, נגד שר התקשורת וחברת הדואר עקב הפעלת שירותי עמילות מכס בקשר למשלוחי דואר מהיר בינלאומי EMS על ידי חברת הדואר מבלי שניתנו לה היתרים הנדרשים לפי דין, לרבות היתר משר התקשורת ותוך חיסולה של התחרות עם סוכני מכס על מתן שירותי עמילות מכס.
 
לטענת העותרות, חברת הדואר החלה לספק לאחרונה שירותי עמילות מכס לשחרור משלוחי EMS בלא קבלת היתר לכך משר התקשורת, כמתחייב על פי חוק הדואר.

במסגרת זו פרסמה חברת הדואר, בסניפי הדואר המופעלים על ידה, הודעות על מתן שירותי עמילות המכס, תחת הכותרת, "חדש בדואר ישראל: שירותי עמילות מכס ביבוא". בפרסומיה, מפרטת חברת הדואר את תעריף העמלות שבכוונתה לגבות בגין שירותי עמילות המכס. לטענת העותרות גם לתעריף עמלות זה לא קיבלה חברת הדואר את אישורו הנדרש של שר התקשורת. במסגרת תעריף העמלות, נקבעה עמלה בסך של 70 שקל, שבכוונת חברת הדואר להתחיל בגבייתה, המכונה על ידי חברת הדואר כ"עמלה" בגין "העברת ניירת לעמיל המכס".
 
העותרות טוענות כי עמלה זו, בשיעור של כמחצית מעמלת שחרור טובין מהמכס על ידי חברת הדואר, איננה עבור שירותי עמילות מכס אלא תיגבה למעשה כ"קנס" המוטל על מי מציבור הלקוחות המבקשים כי הטיפול בשחרור הטובין מהמכס ייעשה על ידי סוכני המכס מטעמם ולא על ידי חברת הדואר או הזכיין מטעמה.
 
משמעות ה"קנס", וטענות העותרות, היא חיסולה המוחלט של כל תחרות על מתן שירותי עמילות המכס, שהרי תשלום ה"קנס" לחברת הדואר, הנכפה על הלקוחות, מתווסף לעמלת סוכן המכס של הלקוח. משמעות הדבר היא כי על מנת שלא לקבל שירותי עמילות מכס מחברת הדואר על הלקוח לשלם לחברת הדואר סכום השווה לכמחצית מהסכום שעליו לשלם כדי לקבל ממנה שירותים אלו, וכדי שסוכן מכס יוכל להתחרות עם חברת הדואר עליו להוזיל את המחיר לסך השווה לכ-50% מהעמלה אותה גובה חברת הדואר עבור שירותי עמילות המכס.
 
לפי העותרות, מהלכיה של חברת הדואר מכוונים לחיסולה המלא והמוחלט של התחרות עם סוכני המכס ונעשים תוך הפרה בוטה של הוראות חוק הדואר: התניה פסולה של שירות בשירות, חריגה מסמכות ומנורמות התנהגות החלות על חברת הדואר כחברה ממשלתית.
 
לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "ההתנהלות של חברת הדואר גובלת בשערורייה. כבר בתחילת דרכה כחברה ממשלתית, היא פועלת על מנת לפגוע בתחרות החופשית במשק תוך שהיא פועלת לבצר את המונופול שניתן לה כרשות דואר לאומית."
 
"לרשות הדואר מונופול על כל משלוחי הדואר מהעולם כולו כאשר אין אפשרות להתחרות מולה על שחרור משלוחים. כבר בתחילת צעדיה כחברה היא רוצה לבסס מונופול, למנוע תחרות ולהשתמש במערכת החוק והתקנות כדי להטיל קנסות על הציבור במקום לתת לציבור שירות ולעמוד בפני תחרות" הוסיף.
 
העתירה הוגשה לאחר שלא צלחו כל מאמציה של לשכת המסחר, באמצעות אמיר שני, יו"ר ועדת הכספים של איגוד לשכות ובעליה של חברת עמית, ליישב את העניין ללא הליכים משפטיים.
 
מדואר ישראל נמסר כי בחברה טרם התקבלה עתירת איגוד לשכות המסחר, אך ציינו כי שוק הדואר המהיר הנכנס הוא שוק המצוי בתחרות מלאה וכי לחברה נתח של פחות מ-10%.
 
בחברת הדואר ציינו כי החברה גובה עמלה בעבור שירות שחרור ממכס על פי הנחיות המכס וכפי שמתבצע בידי כל חברות הבלדרות הבין-לאומיות בארץ ובעולם.
 
"חברת דואר ישראל מעניקה לכל המעוניין שירות שחרור פריטים מעוכבי מכס. שירות זה ניתן לכל פונה בבית המיון בתל אביב בתשלום של 110 שקל ללקוח קבוע ו- 150 שקל ללקוח חד פעמי. השחרור בבית המיון כולל את שירות עמילות המכס וחוסך ללקוח עלויות נוספות, כך שבפועל שחרור חבילות אלו ישירות מחברת דואר ישראל חוסך ללקוח עלויות של מתווכים נוספים".