איגוד לשכות המסחר: הארכת ההיטל על יבוא שמני מאכל פוגעת בצרכנים

"היטל הביטחה שמוטל על יבוא שמני מאכל הפך לדפוס קבוע המחודש מידי שנתיים בוועדת הכספים של הכנסת, כפועל יוצא ממדיניות משרד התמ"ת להגן על תעשיית השמנים המקומית". כך אמר היום חיים עוז, מנהל תחום מזון באיגוד לשכות המסחר, לקראת הדיון שיתקיים מחר בוועדת הכספים של


00:00 ,05.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מנהל תחום המזון באיגוד לשכות המחסר מאשים את משרד התמ"ת על שהוא ממשיך להגן על היצרנים המקומיים באמצעות היטל הממומן ע"י הצרכנים
 
"היטל הביטחה שמוטל על יבוא שמני מאכל הפך לדפוס קבוע המחודש מידי שנתיים בוועדת הכספים של הכנסת, כפועל יוצא ממדיניות משרד התמ"ת להגן על תעשיית השמנים המקומית". כך אמר היום חיים עוז, מנהל תחום מזון באיגוד לשכות המסחר, לקראת הדיון שיתקיים מחר בוועדת הכספים של הכנסת, בו יתבקשו חברי הוועדה להאריך את הצו בשנתיים נוספות.
 
עוז ציין עוד כי למרות שחברי ועדת הכספים מתנגדים להארכת תוקפו של ההיטל, הם נאלצים לאשר את הצו ואת המחיר משלמים שוב האזרחים. לדברי עוז, הסיבות שהביאו בזמנו להטלת ההיטל על יבוא השמן למאכל אינן תקפות היום לחלוטין ואין כל מקום למס הקיים ולכן יש לבטלו לחלוטין.
 
כידוע, משנות ה- 80 מוטל היטל על יבוא שמני מאכל לישראל כ"צעד מגן" על תעשיית השמן המקומית. שיעור ההיטל הופחת בהדרגה בכדי לגרום להתייעלות התעשייה המקומית הנחשפת ליבוא שמנים מחו"ל. עפ"י התכנון המקורי, ההיטל אמור היה להתבטל בשנת 2000, אך כיום ההיטל עומד על 4% ביבוא מארה"ב ומהאיחוד האירופי ו- 7% מארצות אחרות.
 
בשנת 2004, שווי היבוא של שמני מאכל הסתכם בכ- 11 מיליון דולר, כאשר תוספת שווי ההיטל עמד על כ- 550 מיליון דולר, שעלותו באה לידי ביטוי בהעלאת המחיר לצרכן.
 
"שמן מאכל הינו מוצר בסיסי ביותר וכל ייקור במחירו יביא להתייקרות מקבילה לצרכן. השמן משמש גם כמוצר בסיסי בתהליכי הייצור של מוצרי מזון אחרים וכל עלייה במחירו גורמת לייקור של מוצרים נוספים. בתקופה כה קשה של שחיקת שכר וירידה ברמת החיים, ייקור השמן משמעותו פגיעה קשה בצרכנים ובעיקר בשכבות החלשות", אמר עוז.
 
מנייר עמדה של איגוד לשכות המסחר, המוגש מחר (שלישי 6.12.05) לחברי ועדת הכספים של הכנסת, עולה כי היקף השמנים המיובאים מהווה 15% - 10% בלבד מהשוק הישראלי, כאשר היצרנים המקומיים שולטים במרבית השוק. בנוסף, מחיר שמן מאכל מיובא גבוה כיום בכ- 10% בממוצע ממחירו של שמן מקומי.