איגוד החברות הציבוריות: ביטול מס בולים - חיסול אחד האבסורדים במערכת המיסוי

מנכ"ל האיגוד, עו"ד גד סואן: לא הייתה כל הצדקה לקיומו של מס בולים במדינה החותרת לצמצם את נטל המס על המגזר העסקי


00:00 ,03.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל האיגוד, עו"ד גד סואן: לא הייתה כל הצדקה לקיומו של מס בולים במדינה החותרת לצמצם את נטל המס על המגזר העסקי
 
איגוד החברות הציבוריות בירך על ההחלטה לבטל בהדרגה את מס הבולים. מנכ"ל האיגוד, עו"ד גד סואן, אמר בועדת הכספים של הכנסת, כי מדובר במס מיושן שמקומו לא יכירנו במערכת מיסוי מודרנית. לדבריו, ביטול המס מביא לקיצו את אחד האבסורדים הגדולים במערכת המס הישראלית. "המס המיושן והמזיק היה השריד האחרון לשלטון העותומני במדינת ישראל וביטולו הוא ניצחון לשכל הישר ולהיגיון הפשוט", אמר סואן.
 
גד סואן הזכיר, כי בשנים האחרונות בוטל מס הבולים על הנפקת אגרות חוב ומניות, לא מעט בעקבות לחצי האיגוד. עם זאת, הוא נותר על כנו בכל הקשור לביול חוזים ומסמכים. הותרת המס על ביול מסמכים היוותה נטל מיותר על החברות העסקיות, לרבות החברות הציבוריות. לדבריו, לא הייתה כל הצדקה לקיומו במערכת מיסוי החותרת לצמצם את נטל המס על המגזר העסקי. עו"ד סואן הוסיף: "למרות שהיה קיים קונצנזוס רחב בקרב כלכלנים, כי יש הכרח לבטל את המס ולמרות הבטחות האוצר, נותר מס אבסורדי זה על כנו. האבסורד בלט עוד יותר בשעה שהאוצר עצמו פעל להקטנת נטל המס על החברות העסקיות במטרה להגדיל את רווחיותן ולעודד את הצמיחה במשק."
 
מנכ"ל איגוד החברות ציין, כי מס הבולים הוטל בארץ ישראל על ידי השלטון התורכי לפני למעלה מ- 120 שנה, בעת שמערכת המס לא כללה מס הכנסה או מע"מ. במהלך השנים לא פסקו הניסיונות לבטלו ובמקביל לא חדלו הלחצים הפוליטיים לקבוע לו פטורים וסייגים. איגוד החברות הציבוריות נאבק מאז שנת 1996 לביטולו המוחלט של מס הבולים. הנושא הועלה באורח אינטנסיבי בפני כל שרי האוצר שכיהנו מאז. השרים אמנם תמכו בביטול המס, אך טענו כי בהיעדר חלופות תקציביות יתקשו לבטלו ויש לחכות ל"שעת כושר".
 
ועדת הכספים אף אישרה היום את הצעת רשות ני"ע לאפשר לחברות שתיתקשנה להיערך לדיווח בהתאם להמלצות ועדת ברנע לדחות חד-פעמית את מועד הגשת הדו"ח התקופתי במתכונת החדשה. הצעת הרשות באה בעקבות פניית איגוד החברות הציבוריות. לפי ההחלטה, מועד פרסום הדו"ח התקופתי לפי עקרונות ברנע יידחה, לחברות שתבקשנה זאת, לסוף מאי 2005 במקום סוף מארס 2005.