"אי הכללת ישראל במכרזים לשיקום עיראק לא תשפיע על חברות ישראליות להשתלב בשיקום עיראק כקבלני משנה"

בתגובה לאי הכללתה של ישראל במכרזים לשיקום עיראק-הודעת ארה"ב, שרגא ברוש מעריך כי ההחלטה האמריקאית לא תשפיע על חברות ישראליות להשתלב בשיקום עיראק כקבלניות משנה; בשנת 2004 ילך ויגבר הנסיון של חברות ישראליות להשתלב בשיקום עיראק באמצעות חברות פולניות, צ'כיות,


00:00 ,14.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בתגובה לאי הכללתה של ישראל במכרזים לשיקום עיראק-הודעת ארה"ב, שרגא ברוש מעריך כי ההחלטה האמריקאית לא תשפיע על חברות ישראליות להשתלב בשיקום עיראק כקבלניות משנה; בשנת 2004 ילך ויגבר הנסיון של חברות ישראליות להשתלב בשיקום עיראק באמצעות חברות פולניות, צ'כיות, רומניות, סלובקיות, אמריקאיות וחברות מהמפרץ הפרסי; פוטנציאל היצוא העקיף לעיראק - עדיין נאמד בכ-100 מליון דולרים לשנה; מגלה - כיום פעילות במרחב העיראקי מספר חברות ישראליות בתחומי תקשורת, מים, אבטחה וחקלאות.

ההחלטה האמריקאית לא תשפיע על חברות ישראליות להמשיך ולהשתלב בשיקום עיראק כקבלניות משנה. כך מעריך שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא, בעקבות אי הכללתה של ישראל ברשימת המדינות הרשאיות להשתתף בשיקום עיראק בצורה ישירה כפי שפרסמו האמריקאים בתקציב של כ-19 מיליארדי דולרים.

להערכתו, דווקא בנושא זה נראה בשנת 2004 התגברות המאמצים והנסיונות מצד חברות ישראליות להשתלב כקבלניות משנה בשיקום עיראק, באמצעות חברות פולניות, צ'כיות, רומניות, סלובקיות, אנשי עסקים גולים עיראקיים; חברות אמריקאיות, תורכיות, וחברות מהמפרץ הפרסי.

ברוש מעריך, כי עדיין פוטנציאל היצוא העקיף של ישראל לעיראק מוערך בכ-100 מליון דולר לשנה. מדובר בהשתתפות כקבלניות משנה, בפרוייקטים תשתיתיים בתחום המים והביוב, תקשורת, מבנים ניידים טרומיים, פרוייקטים לאספקת חשמל וגז, תשומות חקלאיות וכן אספקת מזון.

כזכור, קיים מכון היצוא כבר בחודש אוגוסט השנה, כנס מיוחד בנושא אפשרויות הסחר עם עיראק בהשתתפות חברות מירדן, תורכיה, ארה"ב, צ'כיה ומספר אנשי עסקים עיראקיים, המתגוררים כיום במדינות אירופה השונות.

יו"ר מכון היצוא מציין, כי כיום פעילות במרחב העיראקי מספר לא גדול של חברות ישראליות בתחומי תקשורת, מים, אבטחה וחקלאות - המסייעות בעקיפין לשיקום עיראק והן לצבא האמריקאי השוהה בעיראק.