אושרר תיקון להסכם הסחר החופשי ישראל-מקסיקו

התיקון, אשר ייכנס לתוקף ב-17 במרץ, מאפשר מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות, ומהווה הקלה משמעותית ביצוא ויבוא סחורות ממקסיקו. שר התמ"ת בן אליעזר: מקסיקו שותפת סחר משמעותית עבור התעשייה הישראלית


00:00 ,22.02.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

התיקון, אשר ייכנס לתוקף ב-17 במרץ, מאפשר מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות, ומהווה הקלה משמעותית ביצוא ויבוא סחורות ממקסיקו. שר התמ"ת בן אליעזר: מקסיקו שותפת סחר משמעותית עבור התעשייה הישראלית

 
אושרר תיקון להסכם הסחר החופשי ישראל - מקסיקו המאפשר מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות. תיקון ההסכם נחתם במקסיקו לאחר תקופה ארוכה של משא ומתן אשר נוהל על ידי מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת ומינהל המכס הישראלי.
 
בשבוע שעבר הסתיימו הליכי האשרור הפנימיים במקסיקו וסוכם על כניסת ההסכם לתוקף במחצית מרץ 2010. התיקון להסכם צפוי להביא לשיפור משמעותי בתנאי הסחר בין ישראל למקסיקו, במסגרת הסכם הסחר החופשי בין המדינות אשר נכנס לתוקף בשנת 2000.
 
שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר בירך על כניסת התיקון לתוקף ואמר כי "התיקון להסכם מאפשר ליבואנים וליצואנים גמישות מרובה בתכנון תהליכי הסחר, התייעלות לוגיסטית וחסכון בעלויות. השנה אנו מציינים עשור להסכם הסחר החופשי ישראל - מקסיקו, הסכם אשר הגדיל בצורה דרמטית את היקפי הסחר בין המדינות והפך את מקסיקו לשותפת סחר משמעותית עבור התעשייה הישראלית. התיקון להסכם מהוה נדבך נוסף ביצירת התשתית לפישוט והוזלת תהליכי הסחר ובטוחני כי יגדיל עוד יותר את נגישות התעשייה הישראלית לשוק המקסיקני".
 
מנהל מינהל סחר חוץ, בועז הירש, מסר כי מטרת התיקון הנה לפתור בעיה בה נתקלות חברות רבות המבקשות להעביר למקסיקו סחורות שמקורן בישראל דרך שטחה של מדינה שלישית כאשר הסחורות לא נשארות בפיקוח המכס של מדינת הביניים, מצב שכיח נוכח המרחק הגיאוגרפי בין המדינות. עד היום, העברת הסחורות בדרך זו פסלה את העדפת המכס שניתנה בהתאם להסכם הסחר, זאת מאחר שהסכם הסחר החופשי דורש שיגור ישיר של הסחורה בין ישראל למקסיקו כתנאי להטבת המכס.
 
על פי התיקון שנחתם, טובין אשר מקורם בישראל או במקסיקו יוכלו לעבור עיבוד מזערי או אחסון בשטחן של מספר מדינות שלישיות - מדינות האיחוד האירופי ואפט"א, ארה"ב וקנדה - בטרם הם מועברים למקסיקו או לישראל וזאת מבלי שהדבר יפגע בזכאותם להטבת מכס לפי הסכם הסחר החופשי. משמעות הדבר עבור היצואנים והיבואנים הישראליים הינה פישוט וגמישות בתהליכי הייצוא והיבוא וכן וחסכון בעלויות.
 
אפשרות זו קיימת גם בהסכם הסחר עם קנדה אך בהסכם זה באופן תקדימי, סוכם כי התהליך יוחל מלבד על ארה"ב וקנדה גם על מדינות האיחוד האירופי ומדינות אפט"א (שוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין) אשר יוכרו כמדינות שלישיות לצורך שטעון סחורות בין ישראל ומקסיקו.
 
היקף הסחר בין ישראל ומקסיקו בשנת 2009 היה 460 מיליון דולר, עלייה של כ-10 אחוזים לעומת שנת 2007. היצוא הישראלי למקסיקו בשנת 2009 עמד על כ-274 מיליון דולר. ענפי היצוא המרכזיים למקסיקו הינם תקשורת, תשומות לחקלאות, ציוד רפואי ופלסטיקה. היבוא המקסיקני לישראל ב-2009 עמד על כ-187 מיליון דולר, עלייה מרשימה לעומת שנים עבורו. ענפי הייבוא המרכזיים ממקסיקו הינם מכונות, רכבים ואלקטרוניקה.
 
ממינהל המכס נמסר כי הקרובים לקראת מועד הכניסה לתוקף יפורסמו הוראות נוהל ליבואנים בנושא יישום ההסכם.