אושר צו פיקוח על יצוא כימיקלים, חומרים ביולוגיים וגרעיניים

ישראל נערכת לקראת יישום הפיקוח על ייצוא כימיקלים ,חומרים ביולוגיים וגרעיניים ,מיידע בתחומים אלה וכן ציוד להכנתם, כך אמר היום אוהד אורנשטיין מנהל מינהל כימיה וסביבה במשרד התמ"ת


00:00 ,13.04.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
התמ"ת: עם החתימה על הצו מאמצת מדינת ישראל מדיניות פיקוח הקיימת באמנות בינלאומיות

ישראל נערכת לקראת יישום הפיקוח על ייצוא כימיקלים ,חומרים ביולוגיים וגרעיניים ,מיידע בתחומים אלה וכן ציוד להכנתם, כך אמר היום אוהד אורנשטיין מנהל מינהל כימיה וסביבה במשרד התמ"ת.

צו פיקוח על הייצוא, המסדיר נוהלי ייצוא ופיקוח, אושר בכנסת. מטרתו למנוע יצוא של חומרים ציוד וידע העשוי לשמש לייצור נשק בלתי קונבנציונלי. ישראל משתלבת בכך באופן מפורש במאמץ הבינלאומי למניעת תוכניות חימוש חשאיות של מדינות וארגוני טרור.

אוהד אורנשטיין מציין כי פריטים אלה אסורים לייצוא אם ייעודם צבאי אולם לצד השימושים הצבאיים קימים שימושים אזרחיים בתחומי ייצור הכימיקלים,התרופות מעבדות מחקר וכן ציוד בתחומים אלה לשימושים אזרחיים.

עם החתימה על הצו מאמצת ישראל מדיניות פיקוח הקיימת באמנות בינלאומיות ומשטרי פיקוח,גם אם אינה חברה באמנות אלה.

אורנשטיין הוסיף ואמר כי הסדרת החקיקה יש בה כדי להצהיר שישראל דבקה במדיניות האוסרת הפצת נשק השמדה המונית.

על פי הצו חומרים ידע וציוד הכלולים ברשימות ושימושם אזרחי,יחוייבו ברישוי טרם הייצוא,למעט ידע כללי ומחקר מדעי בסיסי.

לצד אישור הצו עדכן משרד התמ"ת את רשימות החומרים המפוקחים על פי ה"תוספת השלישית" לצו ייצוא חופשי שבתוקף. צו זה מגדיר כימיקלים הכלולים ב"אמנה הכימית" וכן ב-"רשימה האוסטרלית" כחייבים כבר עתה ברשיון ייצוא.

הפיקוח הן על הצו החדש והן על הרשימות הכלולות ב"תוספת השלישית" ייעשה על ידי מינהל כימיה וסביבה בתמ"ת.

לצורך הפעלת הצו שיכנס לתוקף עוד כשלושה חודשים, יפרסם המשרד הוראות מנכ"ל מתאימות וכן יכלול באתר האינטרנט של המשרד מיידע באשר לרשימות הכלולות בצו.