אושר חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני

החוק ביוזמת משרד הביטחון אושר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית לאחר דיונים שהתנהלו בחודשים האחרונים בוועדת החוץ והביטחון. החוק יכנס לתוקף ב-31 בדצמבר 2007


00:00 ,22.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

החוק ביוזמת משרד הביטחון אושר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית לאחר דיונים שהתנהלו בחודשים האחרונים בוועדת החוץ והביטחון. החוק יכנס לתוקף ב-31 בדצמבר 2007
 
החוק הינו פרי יוזמה של משרד הביטחון והוכן בשיתוף עם משרד החוץ ומשרד המשפטים, לאחר התייעצות ממושכת עם נציגי התעשיות הביטחוניות. החוק אושר לאחרונה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ויכנס לתוקף ב-31 לדצמבר 2007.
 
עם אישור החוק מסתיימת עבודה אינטנסיבית, שנמשכה למעלה משנתיים, שמטרתה - שיפור ושדרוג מערך הפיקוח על הייצוא הביטחוני של ישראל, מערך שהוסדר עד היום על ידי צווים ואכרזות.
 
החוק החדש כולל שורה של הסדרים חדשים, שהמרכזיים שבהם:
 
הקמת רשות המוסמכת לפיקוח על היצוא הביטחוני. סמכויות הרשות המוסמכת יהיו בידי ראש אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון. האגף הוקם לפני שנה במטרה להפריד בין הפיקוח על הייצוא ובין קידום הייצוא.
 
לראשונה משולב משרד החוץ באופן מלא בכל הליכי הרישוי וההתייעצות מכוח החוק והוא הופך לשותף מלא בהפעלת הפיקוח על הייצוא הביטחוני בישראל.
 
הפיקוח יתבסס על רשימות פיקוח בינלאומיות של ציוד, ידע ושירותים המשקפות הסדרים בינלאומיים, כמקובל על ידי מרבית מדינות המערב, ואשר יחליפו את הרשימות הקיימות.
 
לראשונה יחויב תושב ישראל העוסק בסחר של ציוד ביטחוני בין מדינות העולם, גם אם הייצוא אינו מישראל, בקבלת רשיונות תיווך (BROKERING). כמו כן, נוספה עבירה חדשה בכל הנוגע לביצוע תיווך למדינות עליהן מוטל אמברגו של האו"ם.
 
הרחבה משמעותית של אמצעי האכיפה העומדים לרשות הרשות המוסמכת במשרד הביטחון, לרבות סמכויות לנקוט בצעדים מנהליים כנגד מי שהפר הוראות חוק או תנאי רשיון, כולל הטלת קנסות כבדים.