אוריאל לין: פתרון בעיות הכלכלה של הרשות הפלסטינית - אסור שיעבור דרך העסקתם בישראל

"תהיה זו שגיאה חמורה אם שוב יעשה ניסיון לשקם את כלכלת הרשות הפלסטינית באמצעות העסקתם של המוני פלסטינים בישראל". דברים אלה אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בכנס שהתקיים בסוף השבוע האחרון שאורגן ע"י משרד החוץ האיטלקי.


00:00 ,03.06.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
"תהיה זו שגיאה חמורה אם שוב יעשה ניסיון לשקם את כלכלת הרשות הפלסטינית באמצעות העסקתם של המוני פלסטינים בישראל".

דברים אלה אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בכנס שהתקיים בסוף השבוע האחרון שאורגן ע"י משרד החוץ האיטלקי. הכנס התקיים ברומא מאחר והחל מה- 1 ביולי 2003 תקבל איטליה את נשיאות האיחוד האירופי.

בכנס שעסק בעתיד הרש"פ נושא יזום רפורמות פוליטיות וכלכליות ברשות הפלסטינית, השתתפו בנוסף שרי החוץ של איטליה ויוון, מנכ"ל קשרי החוץ של האיחוד האירופי, מנכ"ל המשרד לפיתוח ושת"פ באיטליה, נשיא הרשות האיטלקית לפיתוח, נשיא התאחדות התעשיינים ברומא, נשיא איגוד התעשייה הפלסטינית, מנהל המחלקה למזה"ת במשרד החוץ הישראלי ועוד.

לין אמר בכנס שבהעסקתם של עובדים פלסטינים בישראל יש דינמיקה. זאת מאחר ובעבר הועסקו בישראל מעל ל- 200 אלף פלסטינים, עם שינוי המצב הביטחוני התמעט מספרם בהדרגה ומקומות העבודה נתפסו ע"י עובדים זרים שמספרם מגיע היום לכ- 300 אלף.

"מקומות העבודה שיוצעו כיום לפלסטינים יהיו מוגבלים ביותר. במצב בו מדינת ישראל עושה מאמצים להקטין את מספר העובדים הזרים כדי ליצור מקומות עבודה לישראלים, התופעה של תנועת עובדים פלסטינים לשוק העבודה בישראל תיצור מתחים מחודשים. תופעה זו אינה בריאה גם כתופעת קבע מאחר ויווצר מצב של שני מעמדות – מעמד מעסיקים ומעמד עובדים, בעוד שאת היחסים בין ישראל והרש"פ צריך להשתית על כבוד הדדי" הדגיש לין.

לין ציין כי בשלב הראשון יש לקחת את מודל אזור התעשייה בארז ולהשקיע בפארקים תעשייתים באזורי הגבול של ישראל עם הרשות. בשלב מתקדם יותר ניתן יהיה להשקיע גם בתוך תחומי הרש"פ. זאת בתנאי שהרשות תוכל להבטיח את הביטחון האישי של המשקיעים ותיצור אווירה חיובית להשקעות ישראליות.

"למרות היתרון שיש לסחר וייצור הישראלי על פני זה של הרש"פ, יש לאפשר מעבר חופשי של סחורות ללא הטלת מכסים. זאת בתנאי שהמסים העקיפים יהיו שווים בישראל וברשות" הדגיש לין.

לין הוסיף כי בהשקעות אלה של יצירת מקומות עבודה בתחומי הרשות הפלסטינית יוכלו להשתתף, עפ"י הצהרותיהן, מדינות האיחוד האירופי וחלק ממדינות ערב.