אוריאל לין: פרשת הריגול התעשייתי תקעקע את עולם העסקים

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בתגובה לפרשת הריגול התעשייתי: יש לקטוע תופעה חולה זו ללא כל פשרות; קורא להגברת האחריות האישית של אלה המזמינים ריגול עסקי


00:00 ,30.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בתגובה לפרשת הריגול התעשייתי: יש לקטוע תופעה חולה זו ללא כל פשרות; קורא להגברת האחריות האישית של אלה המזמינים ריגול עסקי
 
לדבריו, המצב הנוכחי יגרור תוספת עלויות למגזר העסקי, יערער את אמינות ישראל בעולם וידחה משקיעים זרים. הנזקים לכלכלת ישראל אדירים עד כדי אפשרות של פגיעה ממשית בקצב הצמיחה.
 
"למרות שהחוקים כיום נותנים תשובה הולמת כנגד אלה המשיגים מידע עסקי בדרך לא חוקית, עדיין יש צורך לחזק את החוק ולהטיל באופן ברור אחריות על מי שמזמין ריגול של מידע עסקי בדרך זו. כל זאת אלא אם אותו מזמין עשה כל פעולה בכדי למנוע השגת המידע בדרך לא חוקית או עשה כל בירור נחוץ כדי לוודא שהמידע לא הושג בדרך לא חוקית".
 
לין מסביר כי מותר בעולם העסקים למתחרים ללמוד אחד את השני ולגייס מידע הנתון לרשות הציבור, בכדי לשפר את כושר התחרות. אולם, כמי ששימש כיו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת הוא מדגיש כי קיים איסור מוחלט הנוגע לדרך השגת המידע, שבמקרים רבים נעשה בדרך לא חוקית של עבירות על חוק המחשבים, חוק הגנת הפרטיות וחוק האזנת סתר, וכן עבירות על חוק העונשין של השגת מידע במרמה או זיוף.
 
לין קובע כי הדרך בה ישראל מגינה על מידע עסקי מאפשרת למערכות אכיפת החוק למצות את הדין בהשגת המידע בדרכים לא חוקיות.
 
 
רו"ח קופרברג, נשיא לשכת היועצים העסקיים, הגיב הבוקר על פרשת הריגול התעשייתי. לדבריו, שיטת הריגול שהשתמשו בה בפרשה הנוכחית הינה בעלת היקף שולי בהשוואה לאמצעים רחבי ההיקף שבהם משתמשות חברות לקבלת מידע על המתחרים.
 
לדבריו, לשיטת ה'סוס הטרויאני' יש אמנם 'סקס-אפיל', אבל ישנן שיטות ריגול נפוצות בהרבה, ביניהן, לדוגמא, ריגול באמצעות עובדי ניקיון אשר באים בשעות הערב למשרדים ועושים בהם ככל העולה על רוחם. "החברות לא מקדישות מספיק תשומת לב לבעיה אקוטית זו, ולא משקיעות מספיק בקבלת ייעוץ אבטחת מידע מיועצים מומחים בתחום זה. הטמעת אמצעים לאבטחת מידע במחשבים וקבלת ייעוץ מקצועי לגבי התחומים הפרוצים באבטחת המידע הינם צעדים הכרחיים, לרבות בתחום הפרוץ ביותר, תחום עובדי הניקיון".
 
רו"ח קופרברג תיאר בנוסף,מניסיונו כמבקר פנים לאבטחת מידע של גופים גדולים, את הקלות בה כל אחד יכול להיחשף למידע ממוחשב. "במספר ביקורים מצאתי פתקים על מחשבי העובדים ובהם כתוב 'הסיסמה לכניסה היא: … ".