אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: התכווצות המגזר העסקי מול התרחבות המגזר הציבורי- שינוי מבני מסוכן

"המשק עובר בשנה האחרונה שינוי מבני מסוכן- המגזר העסקי הולך ומתכווץ לעומת התרחבות של המגזר הציבורי. מתכונת כזו של מגזר עסקי קטן ומגזר ציבורי מוגזם מתאימה לכלכלות במדינות מפגרות, ורשויות המדינה חייבות להפנים את חומרת המצב ולעצור תהליך מסוכן זה"


00:00 ,07.01.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
"המשק עובר בשנה האחרונה שינוי מבני מסוכן- המגזר העסקי הולך ומתכווץ לעומת התרחבות של המגזר הציבורי. מתכונת כזו של מגזר עסקי קטן ומגזר ציבורי מוגזם מתאימה לכלכלות במדינות מפגרות, ורשויות המדינה חייבות להפנים את חומרת המצב ולעצור תהליך מסוכן זה". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר במפגש עם עיתונאים , לרגל כניסתו לתפקיד. לין ציין כי בשנת 2001 נסגרו כ- 38 אלף עסקים ומספר העסקים שנסגרו במהלך שנת 2002 נאמד בכ- 45 אלף. להערכתו, מצב זה הביא לאובדן של כ- 1.4 מיליארד ש"ח במונחי תוצר עסקי.לין ציין עוד כי מספר משרות השכירים במגזר העסקי , עפ"י ההערכות, הצטמצם בשנת 2002

בכ- 32 אלף משרות, מנגד חל גידול של כ- 48 אלף משרות במגזר הציבורי בשנתיים האחרונות. נתון מדאיג נוסף עליו הצביע לין הוא קיטון בהיקף שעות העבודה השבועיות במיגזר העסקי בשנת 2001 ב- 1.4 מיליון שעות.

לין אמר שתשובות לשינוי מבני מסוכן זה צריכות להינתן במונחים של צעדי חירום כלכליים לבלימת סגירת עסקים נוספים ואין להסתפק בצעדים שבשגרה. בין הצעדים שמנה לין:

  • תשלום חובות מדינה לספקים במועדם: תהליך של סגירת העסקים, מתרחש במקרים רבים כתוצאה מבעיות נזילות ומחנק אשראי. " זוהי בעיה, שבמקרים רבים,גם הינה פרי ידן של רשויות המדינה כתוצאה מאי עמידה בהתחייבויות לספקים. כל פיגור בתשלום חובות המדינה במועדם פוגע קשות במגזר העסקי." לין ציין כי היקף הרכישה השנתית מספקים מקומיים ב- 2002 הסתכמה בכ- 30 מיליארד ש"ח (בכלל זה הצריכה הבטחונית) , וסך חובות הממשלה למגזר העסקי בשנת 2002 נאמד ביותר מ- 5 מיליארד ש"ח.

  • תיקון חוק המע"מ: יש לתקן את חוק המע"מ לפחות לשנתיים הקרובות כך שעוסק יעביר המע"מ רק לאחר שיקבל התשלום בפועל. העברת המע"מ, בתקופה זו של פיגורים קשים בתשלומים מהווה נטל כבד לעסקים.
 
·        הורדת הארנונה : "המגזר העסקי לא צריך לשאת על כתפיו את חוסר היעילות וההתנהלות הבזבזנית של הרשויות המקומיות, ולתקופה של שנה יש לבצע הורדה של הארנונה ב- 10% במונחים נומינלים. עצירת העלאות התעריפים של המונופולים הממשלתיים: לדברי לין המדינה אינה בולמת תופעות של העלאות מוגזמות בתעריפי השירותים של מונופולים ממשלתיים. "תעריפי חברת החשמל , לחלק נכבד של צרכני התעו"ז (צרכנים גדולים במגזר העסקי) הועלו בפועל בשנה האחרונהבכ- 40% , הרבה מעבר להעלאות שאושרו. אנו עדים לתופעה שהמונופולים הממשלתיים האבסלוטיים מרשים לעצמם להטיל את מלוא כובד אי היעילות שלהם על המגזר העסקי, מבלי שהמדינה מטפלת בהם" אמר.

לין אמר בנוסף כי יש לשאוף לשנות את מערכת היחסים שבין המגזר העסקי לממשלה ולייצב את המגזר העסקי במקום שונה מהקיים היום." המדינה ומוסדותיה תלויים במגזר העסקי ולא להיפך, גישת השררה של הפקידים, הנטל המוטל על המגזר העסקי ויצירת יחסי תלות של המגזר העסקי ברשויות היא תופעה לא בריאה למשק ויש לשנותה" אמר.

לין מציע שורה של מהלכים שניתן לבצעם בהקשר זה:

  • הקטנת המגזר הציבורי- לדבריו יש להביא להקטנת המגזר הציבורי, לא בדרך של פיטורים אלא בהחלטה שלא יקלטו עובדים חדשים בשנתיים הקרובות. ניתן לצמצם בדרך זו את המגזר הציבורי בכ- 50 עד 60 אלף עובדים . לדבריו, בעיות של תפקוד תפתרנה בדרך של ניוד עובדים.
 
  • הגברת התחרות – לין קרא להגביר את התחרות במשק ולפתוח מיידית לתחרות את רשות הדואר, מכון התקנים וממ"ן. " בנושא מכון התקנים היו החלטות ממשלה לפתוח את תחום בדיקות התקן לתחרות ולאפשר את פעילותן של מעבדות פרטיות. החלטות הממשלה לא מבוצעות ואיגוד לשכות המסחר נאלץ לפנות לבג"צ בנושא זה" ציין לין.

    לין הוסיף כי חברה ממשלתית אינה פועלת על פי תנאי התחרות בהן פועלות חברות פרטיות, ומכון התקנים הינה דוגמא מובהקת של תחרות בלתי הוגנת של המגזר הצבורי בפרטי.


 
  • הפחתת נטל המס הישיר- לדברי לין הביצוע של הרפורמה במס כושל בהיבטים רבים. צריך היה ללכת בד בבד עם הרחבת בסיס המס , על הורדת נטל המס על עבודה, ולהעמידו כבר לפני שנים על 50% נטל מס ישיר.

  • מאבק בבירוקרטיה- קיימת מסה אדירה של בירוקרטיה. המדינה לא רק שאינה עוזרת לעסקים, אלא שבפועל במקרים רבים היא מפריעה לפעילותם.

  • רפורמה מרחיקת לכת בתחום הארנונה- יש לחוקק חוק ארנונה אשר יגדיר שימושים, סיווג נכסים ללא השארת מרחב פעולה לרשויות המקומיות.


לין הוסיף כי איגוד לשכות המסחר יפעל בשנה הקרובה ליצירת מפנה אמיתי ביחס למגזר העסקי באמצעות יזום של חוק מיוחד אשר יסדיר את היחסים שבין רשויות המדינה למגזר העסקי. בנוסף יפעל האיגוד להקמת ועדת על סטאטורית שתפעל לצמצום הבירוקרטיה בישראל. לועדה זו תהיינה סמכויות מוחלטות לבדוק את הנחיצות של כל דרישת רישוי ואישור שלטוני הנחוץ לביצוע פעילות עסקית, ולבטל הליכי אישור מיותרים.