אוריאל לין לשרי האוצר והתמ"ת : יש להפחית את מס החברות ב- 4% למגזר העסקי כולו

כחלק משינוי יסודי במדיניות עידוד השקעות הון מציע להפחית את המס כתמריץ לעידוד הצמיחה ויצירת מקומות עבודה חדשים


00:00 ,06.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
כחלק משינוי יסודי במדיניות עידוד השקעות הון מציע להפחית את המס כתמריץ לעידוד הצמיחה ויצירת מקומות עבודה חדשים

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה היום לשרי האוצר והתמ"ת בהצעה לבצע שינוי יסודי במדיניות עידוד השקעות הון, כשבמסגרתו מציע לין להפחית את מס החברות ב- 4%.

בפנייה לשרים, מוצע לבצע הפחתה של שיעור המס על רווחי החברות מ- 36 אחוזים ל- 32 אחוזים, כשמהלך זה יכול להתבצע באחת משתי החלופות: הפחתה מיידית של 4 אחוזים בשיעור המס על רווחי חברות, או הפחתה הדרגתית של 4 אחוזים בשיעור המס, כאשר 2 אחוזים יופחתו בינואר 2004 ו- 2 האחוזים הנותרים בינואר 2005. עלותה של החלופה הראשונה נאמדת ב- 2 מיליארד ש"ח*, כשעלותה של ההפחתה ההדרגתית נאמדת ב- 1 מיליארד ש"ח בכל אחת מהשנים.

מטרת ההצעה היא לעודד צמיחה במגזר העסקי כולו על בסיס תפיסה כוללת, ולא על בסיס תפיסה סקטוריאלית ויצירת מקומות עבודה חדשים על בסיס חלוקה הוגנת של נטל המס בישראל. התמריץ, על פי ההצעה, מיועד ישירות לעסקים עצמם.

לין מנמק את הצעתו בהתפתחות המהירה של תוצר ענפי המסחר והשירותים בשנים האחרונות, התפתחות שהביאה לגידול חלקו בתוצר העסקי לכ- 170 מיליארד שקל שהם 63 אחוזים מהתוצר העסקי נטו. זאת בהשוואה לירידת חלקו של התוצר התעשייתי ל- 69 מיליארד שקל שהם 26 אחוזים מהתוצר העסקי נטו. בחמש השנים האחרונות (1998-2002) נוספו למגזר ענפי המסחר והשירותים כ- 139 אלף משרות שכיר, וזאת לעומת ענף התעשייה, בו צומצמו מספר משרות השכירים באותה תקופה ב- 27 אלף משרות.

לין: "ההתפתחות בשנים האחרונות מוכיחה כי מגזר המסחר והשירותים הוא זה שטומן את הפוטנציאל הגדול ביותר ליצירת מקומות עבודה במשק. מסיבה זו, מדיניות עידוד ההשקעות הינה אנכרוניסטית שכן היא לא מביאה בחשבון את הצורך לעודד את אותו המגזר, שבו ניתן להשיג את הגידול המהיר ביותר ביצירת מקומות עבודה".

"במקום להעניק הטבות לסקטור מוגדר, עדיף לתת עידוד לכלל המשק ובדרך זו למנוע תמרונים מלאכותיים ועיוותים הנובעים משיטת עידוד סקטוריאלית, או שיטת עידוד שאינה כללית באופייה"

להערכת אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, המהלך יביא לחידוש הצמיחה במשק, לצמצום מחנק אשראי בעקבות הפחתת נטל המס ולגידול בהשקעות בעקבות הגדלת היתרות הפנויות של החברות. בנוסף, הפחתת נטל המס תקרב את ישראל לרמות של מס חברות מקובלות באירופה ובארה"ב, ותתרום לשיפור האטרקטיביות של ההשקעה בישראל.


*על בסיס נתוני מנהל הכנסות המדינה, סה"כ מס החברות לשנת 2001 עמד על 18.7 מיליארד ש"ח.