אוריאל לין לח"כ פינס: כשר הפנים עליך לפעול לשינוי תרבות הניהול ולפתרון המשבר הכספי ברשויות המקומיות

נשיא איגוד לשכות המסחר: "הפחתה כוללת בהוצאות הרשויות המקומיות היא אחד מהצעדים החשובים בהבראת המשק ויש לבצעה על אף הלחצים הפוליטיים"


00:00 ,27.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר: "הפחתה כוללת בהוצאות הרשויות המקומיות היא אחד מהצעדים החשובים בהבראת המשק ויש לבצעה על אף הלחצים הפוליטיים"
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר פנה היום אל ח"כ אופיר פינס, לקראת מינויו לשר הפנים, בנוגע למשבר הכספי המחריף ברשויות המקומיות.
 
לדברי לין, הנושא הראשון שעל פינס לטפל בו כשר פנים זה המשבר הכספי ברשויות. "הפחתה כוללת ומוחלטת ברמת ההוצאה של הרשויות המקומיות היא אחד מהצעדים החשובים בהבראת המשק ויש לבצעה על אף הלחצים הפוליטיים הברורים. המגזר העסקי והפרטי הפכו בשנים האחרונות ל'פרה חולבת' של הרשויות המקומיות, שכספיהם לא נועדו לשיפור רמת השירות המוניציפלי, אלא רק ככיסוי לחוסר היעילות, לבזבוז המבני ולהעדר אחריות תקציבית ברשויות המקומיות" אמר.
 
לין מציע לפינס לנקוט בסנקציה אישית כנגד אלו שאינם עומדים בתקציב ובמקביל לדרוש הפחתת שכר הנבחרים. "על משרדך לבנות תוכנית התייעלות לרשויות שתכפה את צמצום רמת הארנונה הכוללת במונחים מוחלטים של 2 אחוזים מידי שנה, במהלך 5 השנים הבאות, והפעלת מקדמי התייעלות בשיעור של כ- 3 אחוזים".
 
מניתוח אגף הכלכלה באיגוד את נתוני הדוחות המאוחדים של הרשויות המקומיות לשנת 2003 עולה כי שיעור גביית הארנונה עמד בשנה זו על 51 אחוזים בלבד לעומת 53 אחוזים בשנת 2002 ו- 57 אחוזים בשנת 2001. כך שעלות המימון של הרשויות המקומיות (כולל פירעון מלוות) עומדת על כ- 9 אחוזים מסך ההוצאות ועל 16 אחוזים מסך ההכנסות.
 
מהנתונים עולה בנוסף כי בשנת 2003 הוצאות הרשויות המקומיות למשכורות ושכר עמדו על 39 אחוזים מסה"כ הוצאות הרשויות ועל 41 אחוזים מסך ההכנסות. השכר השנתי הממוצע למשרת הנבחרים עלה ב- 2.5 אחוזים במהלך שנת 2003 מ- 515 אלף ש"ח לשנה בשנת 2002 ל- 528 אלף ש"ח בשנת 2003. זאת למרות שהשכר הממוצע במשק בשנת 2003 בהשוואה לשנת 2002 ירד ב- 3 אחוזים, והשכר הממוצע למשרה בתחומי החינוך, הרווחה והמוניציפלי ברשויות ירד בשיעור ממוצע של 2.8 אחוזים.
 
"על הרשויות לסגל לעצמן גישה חדשה של אחריות תקציבית בכדי שלא להגיע למשבר נוסף של אי תשלום משכורות, שסופו להתגלגל על המדינה, משקי הבית והמגזר העסקי בצורה של העלאת תעריפי ארנונה" סיכם לין בפנייתו.