אולמרט: קיים קשר ישיר בין היחסים המדיניים למערכת הכלכלית – מסחרית

יש קשר ישיר בין רמת היחסים המדיניים והכלכליים –המסחריים בין ארצות ערב לישראל, כך אמר אתמול מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, בהופיעו בפני המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בראשות ד"ר אורי גולד


00:00 ,04.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
היקף המכירות בין ישראל והרשות הפלשתינאית ירד בשנת 2003 ל-1.3 מיליארד דולר

יש קשר ישיר בין רמת היחסים המדיניים והכלכליים –המסחריים בין ארצות ערב לישראל, כך אמר אתמול מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, בהופיעו בפני המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בראשות ד"ר אורי גולד.

השר אולמרט נתן כדוגמא את נתוני הסחר בין ישראל והרשות הפלשתינאית שירדו ממכירות בהיקף של 2.7 מיליארד דולר בשנת 2000 לרמה של כ-1.3 מיליארד דולר בשנת 2003.

נתונים דומים ניתן לראות גם בנתוני הסחר בין ישראל-מצרים אשר הגיעו בשנת 2000 ל-60 מיליון דולר יצוא ובשנת 2003 הסתכמו בפחות מ-25 מיליון דולר.

לעומת זאת, ציין השר אולמרט את יחסי הסחר ישראל-ירדן, בהן חל גידול בכל שנה והגיע ל-86 מיליון דולר בשנת 2002.

אולמרט הדגיש כי מערכת היחסים המסחריים עם ירדן מושפעת רבות מהסכם ה-QIZ (הסכם צבירה ישראל-ירדני ליצוא לארה"ב) שהוא פרוייקט לשת"פ תעשייתי, תוך ניצול היתרונות היחסיים של ירדן וישראל ביצוא לארה"ב.

השר הוסיף כי הוא מקווה שהסכם צבירה של כללי מקור בין ישראל וירדן יחתם מול האיחוד האירופאי ובכך יפתחו שוק גדול וחשוב לתוצרת משותפת, ויהדקו את שתוף הפעולה התעשייתי בין ירדן וישראל.

אולמרט הזכיר כי בשבועות האחרונים , עקב פניה של השר לסחר חוץ המצרי, מקיימים צוותים של ישראל , מצרים וארה"ב משא ומתן לכינון הסכם QIZ בין מצרים וישראל.

שר התמ"ת ציין כי הוא מקווה שהיחסים הכלכליים והמסחריים בין מצרים וישראל יתהדקו ויוגברו עקב הסכם ה- QIZהעתידי.

בנושא הפלשתינאים, הוסיף השר אולמרט , כי העדר פגישות ברמה של ראשי ממשלות ושרים בין ישראל והרשות הפלשתינאית אינו מסייע לקידום קשרים מקצועיים כלכליים ברמת השטח. אין ספק כי פגישות ברמות בכירות יש בהן משום דחיפה משמעותית קדימה להגעה להישגים כלכליים משמעותיים יותר. בכל מקרה, ציין השר אולמרט, כי בכוונתו להוריד את מספר הפועלים הפלשתינאים למינימום האפשרי על מנת למנוע ככל שניתן חיכוך בין האוכלוסייה הישראלית והפלשתינאית, ובכך להגביר את רמת הביטחון ולעודד תעסוקה ישראלית.

אחת הפתרונות העיקריים לתעסוקה של פלשתינאים היא הקמה של מספר אזורי תעשייה לאורך קו ההפרדה, אליהם יגיעו פועלים פלשתינאים מתוך תחומי הרשות ויחזרו לבתיהם בתום יום העבודה מבלי שיצטרכו להסתובב בתוך תחום מדינת ישראל.
במפגש השתתפו שגרירי רוסיה, בריטניה, הודו, רומניה ונציגים בכירים מהשגרירויות הזרות בישראל.