אולמרט: פתרון נושא היצוא מהשטחים יקדם חתימה על הסכם צבירת כללי המקור בין ישראל, ירדן והאיחוד האירופי

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, נפגש בשבוע האחרון עם פרופ' שמעון שמיר אשר הציג בפני השר את מסקנות המפגש בנושא הקשרים המסחריים והכלכליים בין ישראל וירדן, שאורגן על ידי מרכז פרס לשלום לפני מספר חודשים באוניברסיטת תל אביב


00:00 ,29.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, נפגש בשבוע האחרון עם פרופ' שמעון שמיר אשר הציג בפני השר את מסקנות המפגש בנושא הקשרים המסחריים והכלכליים בין ישראל וירדן, שאורגן על ידי מרכז פרס לשלום לפני מספר חודשים באוניברסיטת תל אביב.

במפגש אשר התקיים באוניברסיטת תל אביב, השתתפו גורמים רבים מהסקטור הפרטי והממשלתי בישראל ובירדן, אשר הציגו את ניסיונם וחזונם לגבי פעילויות עסקיות משותפות וקשרים עסקיים בין שני הצדדים. פרופ' שמיר ציין כי ישנה נכונות ועניין רב של שני הצדדים ירדן וישראל לקידום נושאים כלכליים וביקש מהשר אולמרט להוביל ולקדם פעילות משותפת זו.

השר אולמרט אמר שהנושא הכלכלי יכול וצריך לשמש כמנוף לקידום הקשרים בין שתי המדינות וציין, כדוגמא, את נושא ה QIZ, המאפשר יצוא מירדן לארה"ב של סחורות הכוללות תשומות ישראליות.

עוד הוסיף השר שהיצוא הירדני לארה"ב עמד בשנת 2003 מעל 530 מיליון דולר, זאת לעומת 15 מיליון דולר בלבד בשנת 1997, לפני כניסתו לתוקף של הסכם
ה- QIZ.

השר ציין כי פתרון נושא היצוא מהשטחים יקדם גם את החתימה על הסכם צבירת כללי המקור בין ישראל, ירדן והאיחוד האירופי, דבר אשר יגדיל עוד יותר את שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות.

השר אמר שבכוונת המשרד להמשיך ולקדם את הקשרים הכלכליים והמסחריים בין ישראל וירדן, והזמין את החברות הישראליות והירדניות לפנות למשרד התמ"ת לקבלת סיוע ביצירת שיתופי פעולה כלכליים ובפתרון בעיות במידה ויעלו.


נתוני סחר

היצוא הישראלי לירדן בשנת 2003 הסתכם ב 86 מיליון דולר, עליה של 25% לעומת 2002, מתוכם 65 מיליון דולר למפעלי ה QIZ. ענפי היצוא העיקריים: טקסטיל ותשומות לטקסטיל.

היבוא מירדן הסתכם בשנת 2003 ב 45 מיליון דולר, ענפי היבוא העיקריים: טקסטיל ומוצריו, מוצרי מתכת וחומרי בניה.