אולמרט נפגש עם תת שר המסחר האמריקאי קנת ג'אסטר, המבקר בישראל

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט נפגש אתמול עם תת שר המסחר האמריקאי קנת ג'אסטר בפגישה השתתפו גם שגריר ארה"ב בישראל, דן קרצר, וצוות בכיר של המשרדים בארץ ובארה"ב. ג'אסטר ציין


00:00 ,04.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט נפגש אתמול עם תת שר המסחר האמריקאי קנת ג'אסטר בפגישה השתתפו גם שגריר ארה"ב בישראל, דן קרצר, וצוות בכיר של המשרדים בארץ ובארה"ב. ג'אסטר ציין כי יחסי הידידות בין המדינות מצויינים וכי ארה"ב רואה בישראל פרטנר חשוב לכלכלה ולתעשייה האמריקאית.

בתחום טיפולו של האורח נמצאים נושאי תעשיה בטחונית, פיקוח על יצוא מוצרים דואלים (שלהם שימוש מסחרי ובטחוני), ונושא החרם הערבי. ג'אסטר, שימש בעבר יועץ ללורנס איגלברגר, זהו ביקורו השני בישראל, והוא שהה בישראל במסגרת תפקידו, בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה.

למרות שתוף הפעולה הכלכלי, והמסחרי המאסיבי בין שתי המדינות הביע קנת ג'אסטר, את דאגתו מהירידה ביבוא הסחורות האמריקאיות לישראל בשנים האחרונות לעומת הגידול ביבוא מאירופה, ומהגידול בפער של מאזן המסחרי בין ישראל לארה"ב הנוטה לטובת ישראל.

תת שר המסחר האמריקאי ביקש מהשר אולמרט לבדוק את הגורמים למצב זה ולסייע לפתיחת השוק הישראלי לחברות אמריקאיות, ולנגישות גבוהה יותר למכרזים במשק הציבורי.

השר אולמרט הצהיר כי ממשלת ישראל אינה מנחה חברות ממשלתיות או ציבוריות להעדיף מקורות אספקה, וכי ממשלת ישראל תשמח לראות גידול משמעותי של היצוא האמריקאי לישראל.

כמו כן אמר השר אולמרט כי מצב המשק הישראלי בשלוש שנות האינתיפאדה גרם לרכישה מופחתת של סחורות, ובעיקר מוצרי מותרות ורכב ע"י הציבור, ולהקטנת ההשקעות בעולם העסקים הישראלי.
כמו-כן ציין שר התמ"ת כי הימנעות אל-על מרכישת מטוסים בשלוש השנים הללו, תרמו ללא ספק לירידה במספרי היבוא מארה"ב.

סיבות נוספות אשר הקטינו את היבוא מארה"ב היו הירידה החדה בביקורי אנשי עסקים ותיירים אמריקאים בארץ בגלל המצב הבטחוני, וכן הצביע על עיוות מסויים בקריאת נתוני היבוא, שכן חברות ישראליות רבות רוכשות כיום מוצרים אמריקאים מחברות בנות של החברות האמריקאיות הנמצאות באירופה, ולפיכך מופיעים נתונים אלה בדיווחים הסטטיסטיים כיבוא מאירופה אמר השר אולמרט.

השר אולמרט ביקש גם לבדוק את האפשרויות לשיפור הנגישות של חברות ישראליות בתחום הבטחון והאבטחה, למכרזים של הממשל הפדראלי והמקומי בארה"ב, מה שעשוי לתרום להגדלת היצוא הישראלי מחד, ולשיפור משמעותי ברמת האבטחה האמריקאית שתהנה מנסיונן המצטבר של החברות הישראליות.
נושאים נוספים שעלו לדיון היו עניין הקניין הרוחני בעיקר בתחומי ייצור התרופות, המציק לחברות מארה"ב, והשר אולמרט הביע את תקוותו כי הנושא יבוא על פתרונו עד לסוף שנת 2004.

השר אולמרט ביקש מאורחו לבדוק את האפשרות שרכיבים ישראלים יוכרו כרכיבי מקור לצורך צבירה בהסכמי הסחר הבילטרליים עליהם עומדת ארה"ב לחתום בשבועות הקרובים עם שותפות הסחר שלה באמריקה ובמזרח התיכון.

כמו-כן ביקש השר אולמרט מאורחו שארה"ב תגביר את הפעילות נגד החרם הערבי, ותחזור ותצהיר על התנגדותה לפעולות הננקטות במסגרתו, וכן את סיועה של ארה"ב לישראל בנסיונה להצטרף ל- OECD.

נתוני סחר:ב-2003 סה"כ היקף סחר עם ארה"ב עמד על , 17.4 מיליארד, 12 מיליארד יצוא, ו - 5.3 מיליארד יבוא. ארה"ב מהווה את שותף הסחר העיקרי של ישראל, 26.4% מכלל הסחר העולמי . 2002 יצוא לארה"ב עמד על 11.8 מליארד דולר יבוא מארה"ב עמד על 6.1 מיליארד.