אולמרט נפגש השבוע עם סגן ראש ממשלת סין לענייני חוץ

בפגישה סוכם לקבוע יעד של 5 מיליארד דולר סחר הדדי עד שנת 2008. מר טאנג הזמין חברות ישראליות להשתתף בפרויקטים לקראת האולימפיאדה בביג'ין ב- 2008 ותערוכת האקספו בשנגחאי בשנת 2010. שילובן של חברות ישראליות בפרוייקטים הללו יאפשר את הכפלת הסחר עד מועד זה


00:00 ,30.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

נקבע יעד של 5 מיליארד דולר להיקף הסחר ההדדי עד שנת 2008
 
מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, נפגש השבוע עם מר Tang Jiaxuan, סגן רוה"מ סין לענייני חוץ. מר טאנג, המכהן כממונה על מדיניות החוץ במועצת המדינה הסינית, נחשב לאחד המנווטים הבכירים של מדיניות החוץ הסינית. לפני כן שימש מר טאנג כשר החוץ הסיני וזכה להערכה רבה בגין טיפולו בסוגיית יחסי סין- יפן וסין-ארה"ב.
 
השר אולמרט אמר כי לאור הפוטנציאל הגדול שקיים בסחר עם סין הגדיר משרד התמ"ת בשנת 2004 את סין כארץ יעד ואף הקצה תקציב פעילות מיוחד בשיתוף מכון היצוא ליצירת תשתיות לתעשייה הישראלית לשם קדום הסחר עם סין.
 
בפגישה סוכם לקבוע יעד של 5 מיליארד דולר סחר הדדי עד שנת 2008. מר טאנג הזמין חברות ישראליות להשתתף בפרויקטים לקראת האולימפיאדה בביג'ין ב- 2008 ותערוכת האקספו בשנגחאי בשנת 2010. שילובן של חברות ישראליות בפרוייקטים הללו יאפשר את הכפלת הסחר עד מועד זה.  
 
מר טאנג ציין כי חוזי ההשקעות הישראליות בסין עומדים על 217 מליון דולר. ההשקעות הסיניות בישראל קטנות בהרבה כ- 1.4 מיליון דולר בלבד, אך ביקור י"ור חברת הענק הסינית Huaweiבארץ לאחרונה והחלטתם להקים מרכז מו"פ בארץ ימשכו השקעות נוספות בישראל.
 
הצדדים ציינו את הפוטנציאל הרב להגדלת הסחר בעזרת הפרוטוקול הפיננסי השני שנחתם לאחרונה בסין ע"י משרד האוצר הסיני והחשכ"ל מר זליכה בהיקף של 200$ אשר ישמש למימון עסקאות בין חברות ישראליות לסיניות.
כלי נוסף להגדלת הסחר הינו קרן מו"פ בילטראלית בהיקף 10 מיליון דולר שהקמתה נדונה במהלך בקור מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת בסין ביוני האחרון. במהלך הפגישה סיכמו מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת וס. ראש ממשלת סין להוציא עד אפריל משלחת מומחים ישראלים לסין להערכת הפרויקטים החקלאיים השונים בסין.
 
יצויין כי מדובר בביקור הראשון מזה 4 שנים בהן לא היה בקור של אח"מים סינים בארץ. במהלך הביקור נפגש מר טאנג עם נשיא המדינה, רוה"מ, שר החוץ, מר שמעון פרס, ושר התיירות ובטחון הפנים.
 
 
היקף הסחר בין ישראל לסין
 
ממינהל סחר חוץ נמסר כי בתשעת החודשים הראשונים של 2004 הסחר ההדדי בין המדינות הסתכם בסך של 1.53 מיליארד דולר והוא צפוי השנה לעבור לראשונה את סך 2 מיליארד דולר.
 
היצוא הישראלי כולל יהלומים לסין גדל ב- 34% ל- 537 מיליון דולר לעומת 401 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עיקר הגידול נרשם ביצוא מכונות ומכשירים (42% מהיצוא אך 37% גידול), מוצרים רפואיים ואופטיים (20% מהיצוא ו- 47% גידול), מוצרים כימיים (14% מהיצוא ו- 49% גידול), יהלומים (14% מהיצוא ו-22% גידול) ומתכות (5% מהיצוא 53% גידול) .
 
סך היבוא מסין גדל ב- 38% ל –998 מיליון דולר. עיקר הגידול נרשם ביבוא מכונות ומכשירים (26% מסך היבוא ו- 34% גידול), טקסטיל (22% מסך היבוא 35% גידול) ומוצרים כימיים (9% מיצוא ו- 34% גידול).
 
המשך העלייה המואצת בסחר ההדדי עם סין מוסברת בצמיחת הכלכלה הסינית שהסתכמה ב- 8% בממוצע בחמש שנים האחרונות. עוד נמסר כי ההערכות ל- 2004 מצביעות על המשך הגיאות הכלכלית אם כי בשיעורים נמוכים יותר משנים קודמות. זאת כתוצאה מהמשך ירידות במכסים ורפורמות מבניות בסין (המתרחשים מאז ההצטרפות של סין ל- WTO) וכן המשך הגידול בכלכלה הסינית וביצוע פרויקטים בהיקף גדול כהכנה לאולימפיאדה ולתערוכת אקספו 2010.