אולמרט נפגש היום עם שר התמ"ס של קזחסטאן אדילבק ג'קסיבקוב

אולמרט: ישנו חלון הזדמנויות לחברות ישראליות לחדור לקזחסטאן, המקדמת תוכניות שידרוג ופיתוח תשתיות וטכנולוגיות; בתשעת החודשים הראשונים של 2004 עלה היצוא הישראלי לקזחסטאן בכ-40%


00:00 ,17.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט: ישנו חלון הזדמנויות לחברות ישראליות לחדור לקזחסטאן, המקדמת תוכניות שידרוג ופיתוח תשתיות וטכנולוגיות; בתשעת החודשים הראשונים של 2004 עלה היצוא הישראלי לקזחסטאן בכ-40%

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט פתח היום את דיוני הועדה המעורבת עם קזחסטאן עם עמיתו שר התמ"ס של קזחסטאן אדילבק ג'קסיבקוב.

שר התעשייה והמסחר של קזחסטן הגיע לישראל בראש משלחת בכירה. במסגרת הביקור תתקיים ועדה מעורבת בין-ממשלתית משותפת שמטרתה לקדם את יחסי הכלכלה והמסחר בין המדינות.

השר אולמרט ציין כי ישנו חלון הזדמנויות לחברות ישראליות לחדור לקזחסטאן, המקדמת תוכניות שידרוג ופיתוח תשתיות וטכנולוגיות. קזחסטאן רואה בישראל שותפה אפשרית בעמידה באתגרים הניצבים בפניה לפתח תעשייה מתקדמת, בכדי שכלכלתה לא תשען על יצוא אוצרות הטבע שברשותה בלבד.

במהלך הביקור התקיים יום עיון אודות ההזדמנויות העסקיות בקזחסטאן בהשתתפות השר מקזחסטאן. יום העיון נערך בשותפות בין המינהל לסחר-חוץ בתמ"ת, מכון הייצוא, IFTRIC ושגרירות קזחסטאן בישראל. ביום העיון השתתפו כ-80 נציגי חברות ישראליות.

ממינהל סחר חוץ בתמ"ת נמסר כי קזחסטן היא מדינה מתפתחת, יציבה מבחינה כלכלית ופוליטית, הנהנית מדירוג השקעות גבוה של חברות הדירוג המובילות. מיקומה האסטרטגי, ממצב אותה כנקודת מפתח לאיזור מרכז-אסיה. בקזחסטאן שלטון יציב הדוגל בסבלנות דתית. מרבית תושבי קזחסטאן הינם מוסלמים מתונים. מבין מדינות חבר-העמים, יוצאי ברית-המועצות לשעבר, קזחסטאן מציגה את הנתונים המקרו-כלכליים המרשימים ביותר. הפיתוח הכלכלי המואץ מתבטא בשיעור צמיחה של כ- 10% בשנים האחרונות. קזחסטאן חבה את הצמיחה הכלכלית הודות לעושרה במשאבי טבע ובעיקר לנפט ולגז.

נתוני סחר
בתשעת החודשים הראשונים של 2004 הגיע היצוא מישראל לקזחסטאן לכ-30 מיליון $, על-פי מקורות הלמ"ס. זוהי עליה של כ-40% לעומת היצוא בתקופה המקבילה בשנה שעברה. היצוא העיקרי של ישראל לקזחסטאן הוא של מוצרי היי-טק – ציוד תקשורת. מרכיב נוסף ביצוא הוא מוצרי מזון.
בין ינואר לספטמבר השנה היבוא מקזחסטאן לישראל עמד על מאות אלפי דולר בודדים בלבד. יחד עם זאת מהמינהל לסחר-חוץ במשרד התעשיה, המסחר והתעסוקה נמסר כי ישראל מייבאת נפט בכמויות גדולות מקזחסטאן אשר אינם נכללים בסטטיסטיקות הסחר.