אולמרט נפגש אתמול עם שר התעשייה המסחר והתיירות הקפריסאי

שר התעשייה המסחר והתיירות הקפריסאי Giorgos Lillikas (אשר אחראי גם על חלק מהתשתיות בארצו – כגון אנרגיה והתפלת מים) הגיע אתמול לשלושה ימים לארץ כאורחו של מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט.


00:00 ,24.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התעשייה המסחר והתיירות הקפריסאי  Giorgos Lillikas (אשר אחראי גם על חלק מהתשתיות בארצו – כגון אנרגיה והתפלת מים) הגיע אתמול לשלושה ימים לארץ כאורחו של מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט.
אולמרט: הצטרפותה של קפריסין לאיחוד האירופאי הופך אותה לצד האירופי המוביל אשר יכול לדחוף לפיתוח כלכלי של אזור מזרח הים התיכון

היצוא הישראלי לקפריסין לשנת 2004 עמד על כ-320 מיליון דולר עליה‎ של 50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד
 
את השר הקפריסאי  מלווה משלחת עיסקית של תשעה אנשי עסקים, בראשות  נשיא לשכת המסחר הדו-לאומית קפריסין ישראל, Christakis Papavassiliou ובראשות חבר מועצת המנהלים של לשכת המסחר הקפריסאית של לימאסול Tonis Antoniou. 
 
השרים קיימו אתמול פגישת עבודה ודנו במהלכה בנושאים שונים להגברת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות.
 
השר אולמרט מסר כי הצטרפותה של קפריסין לאיחוד האירופאי במאי 2004 הופך אותה לצד האירופי המוביל אשר יכול לדחוף לפיתוח כלכלי של אזור מזרח הים התיכון. השר אולמרט ציין בפגישה  את רצונה של ישראל להשתתף בפעילות כזו.
 
בפגישה דנו הצדדים בדרכים להגברת שת"פ עם תעשיית ההיי-טק הקפריסאית, כמו כן, נדונו אפשרויות להגברת שיתופי הפעולה בתחומי מחשוב בטיחות ואבטחה, אגרו טכנולוגיה, וניהול משק המים.
 
מאחר ושתי המדינות סובלות ממחסור במקורות אנרגיה עצמיים, ולמעשה תלויות כמעט לחלוטין ביבוא, נדונו דרכים בהם יכול משרדו של השר הקפריסאי, ליליקאס, לסייע בקידום פעילות עתידית משותפת בתחום.
 
כמו כן נדונו בפגישה אפשרויות לשת"פ במסגרת ה-Euromed Quality Programmeהמטרה העיקרית של התוכנית היא יצירת סביבת עבודה מקצועית שתסייע לתעשיות במדינות אגן הים התיכון לפתח ולשווק מוצרים איכותיים בשוק ולאפשר להן להתחרות בשווקי ייצוא. וזאת באמצעות העלאת המודעות לנושאי איכות והכשרת נציגי המדינות המשתתפות באספקטים השונים של התחום (כגון: תקינה, בדיקה, הסמכה ומטרולוגיה).
 
לישראל יש עניין מיוחד בלימוד המודל הקפריסאי לאופן האימוץ של מערכת התקינה האירופית.
מנכ"ל הרשות הישראלית להסמכת מעבדות, אורנה דרייזין, הביעה נכונות ורצון לסייע לקפריסין בתהליך הלמידה להסמכת מעבדות לקראת מבדק של קהילית ההסמכה האירופאית. אם בתום המבדק תחשוב הקהילייה האירופית שהפעילות של הרשות הקפריסאית אקוויוולנטית ליתר הרשויות באירופה ובעולם תהפוך הרשות הקפרסאית להיות מוכרת ותקבל מעמד רשמי בקהילה.
 
במהלך ביקורו יבקר בין השאר השר ליליקאס באתר למיחזור פסולת, חיריה, וייפגש עם חברת מקורות.
 
נתוני סחר:
 
ישראל נמנית על 7 היצואניות העיקריות לקפריסין, כאשר אחריה ברשימה‎ נמצאות מדינות כהולנד, שבדיה, רוסיה וספרד. לפי הנתונים מישראל לשנת 2004עומד סה'''כ הייצוא הישראלי על כ-320 מיליון דולר המהווה עליה‎ של 50 אחוזים! בהשוואה לשנת 2003 (215 מליון דולר). לפי נתוני הלמ"ס, ברבעון הראשון של שנת 2005 (בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד) גדל היצוא (ללא יהלומים) של ישראל לקפריסין בכ- 15% והגיע למעל 100 מיליון דולר. גם היבוא מקפריסין ברבעון זה גדל בכ 50% והגיע לכ 5.5 מליון דולר.
 
המרכיב העיקרי בייצוא לקפריסין מישראל הינו הדלק ומוצריו. מרכיבים נוספים: כימיקלים, מכניקה, פלסטיקה, מתכות ,מוצרי טכסטיל, מזון, ולאחרונה גם בתחום התקשורת.
 
ענפי יצוא עיקריים: מוצרי תעשיות כימיות 84.4%, מכונות 3.9%, פלסטיק וגומי 3.9%.
ענפי יבוא עיקריים: מינרלים 15.9%, מכונות 12.1%, כלי רכב, טיס ושיט 10.1%, מתכות 9.5%.