אולמרט מציע ליפנים לקדם הסכם אס"ח

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט נועד היום בטוקיו עם ראש ממשלת יפן קואיזומי ג'וניצ'ירו.השר אולמרט אמר כי ישראל מבקשת לבדוק אפשרות להתחיל בשיחות לקראת הסכם אס"ח בין המדינות. "הסכם סחר בין יפן וישראל יעמיד את יפו בעמדת תחרות שווה למול ארה"ב והאיחוד האירופי"


00:00 ,12.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט: הסכם מסחרי בילטראלי בין ישראל ויפן הינו בעל ערך רב ביותר בתרומתו לשת"פ הכלכלי שבין קהיליות העסקים של ישראל ויפן
 
מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט נועד היום בטוקיו עם ראש ממשלת יפן קואיזומי ג'וניצ'ירו. במהלך השיחה נדון נושא השלום במזרח התיכון, תהליך ההתנתקות, מה צפוי לאחריו וכן דובר על מאמצי היפנים להשתתפות בתהליך. השר אולמרט הדגיש את חשיבות תרומתה של יפן לביסוס הכלכלה ברש"פ ויצירת תשתית עתידית לפיתוח כלכלי. עוד נדונו הכלים והדרכים לקידום הסחר הבילטראלי בין המדינות.
 
השר אולמרט אמר כי ישראל מבקשת לבדוק אפשרות להתחיל בשיחות לקראת הסכם אס"ח בין המדינות. "תרומתו של הסכם זה להגברת הסחר והשת"פ הכלכלי בין ישראל ויפן יכולה להיות משמעותית ביותר הן עקב הסמליות והמסר שהוא עתיד להעביר לקהיליות העסקים בשתי המדינות, והן מכיוון שהוא יהווה עבורנו בסיס להסכמים נוספים עם מדיניות אסייתיות. הסכם סחר בין יפן וישראל יעמיד את יפו בעמדת תחרות שווה למול ארה"ב והאיחוד האירופי".
 
רונית קן מנהלת מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת מוסרת כי עד לאחרונה נמנעה יפו מחתימה על הסכמי סחר בילטראליים והתרכזה במו"מ על הסכמי סחר מוליטילטראלים במסגרת WTO. בשנים האחרונות נוצרה ביפן תחושה לפיה גישה זו פוגעת בכושר התחרות שלה בשווקים הבינלאומיים, לפיכך החליטה יפן לשנות מדיניותה ולפתוח ביוזמות לחתימה על הסכמי סחר בילטראליים ואזוריים , כדוגמת הסכם יפן עם מקסיקו.
 
יפן הינה הכלכלה השניה בעןולם לאחר ארה"ב. חברות יפניות רבות הפכו ברבות השנים לחברות רב לאומיות ולהן השקעות במו"פ, מפעלי יצור ומרכזי שיווק בכל רחבי העולם.
 
עוד מציינת רונית קן כי יחסי הסחר בין ישראל ויפן התהדקו והתרחבו ברבות השנים ואולם התחושה היא שהם עדין רחוקים ממיצוי הפוטנציאל הגלום בהם, הן בתחום הסחר אך בייחוד בתחום ההשקעות ובתחום השת"פ במחקר ופיתוח. למעשה היקפי הסחר של ישראל עם יפן מדורגים היום במקום השלישי באסיה (מבחינת ישראל) זאת לאחר סין והונג קונג. סין והונג קונג אומנם מהוות שווקים תומכים ומבטיחים ואולם דירוג זה רק מבליט את אי מימוש הפוטנציאל, הסחר והשת"פ הכלכלי בין יפן לישראל שהינה עדין הכלכלה הגדולה באסיה.
מוצרי ההיטק תופסים מקום מרכזי ביצוא הישראלי ליפן (למעלה מ-50%) בעוד שמכוניות ורכבים מהווים את מרכיב היבוא העיקרי מיפן לישראל (כ- 40%).
 
השר אולמרט ציין ואמר כי הסכם מסחרי בילטראלי בין ישראל ויפן הינו בעל ערך רב ביותר בתרומתו לשת"פ הכלכלי שבין קהיליות העסקים של ישראל ויפן, ובמסר החיובי שישלח הסכם כזה לקהילת העסקים היפנית.
 
נתוני סחר
 
הסחר ההדדי בין המדינות ב- 2004 הסתכם ב- 2.25 מיליארד דולר. היצוא בתקופה זו עלה ב- 32% ל- 765 מיליון דולר והיבוא עלה ב- 44% ל -1.5 מיליארד דולר.
 
בשנת 2004 נמשכה המגמה של ירידה ביצוא היהלומים ועלייה ביצוא מוצרי הייטק וטלקום המהווים כ- 60% מסך היצוא ליפן.