אולמרט: מדיניות משרד התמ"ת הינה למנוע תחרות בלתי הוגנת בשוק המלט

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, קיים היום דיון במשרדו בנושא יבוא בהיצף של מלט מטורקיה עם נציגי נשר ונציגי התמ"ת. ברקע לדיון עמדה שאלת היבוא בשוק המלט הנמצא מזה שנים כמונופולין. טענתם של נציגי נשר היתה כי יש לצמצם את היבוא, בין היתר


00:00 ,11.06.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, קיים היום דיון במשרדו בנושא יבוא בהיצף של מלט מטורקיה עם נציגי נשר ונציגי התמ"ת. ברקע לדיון עמדה שאלת היבוא בשוק המלט הנמצא מזה שנים כמונופולין. טענתם של נציגי נשר היתה כי יש לצמצם את היבוא, בין היתר משום שהוא נעשה בהיצף. עוד טענו כי אין לערב בשיקולים אלה את נושא יחסי החוץ עם מדינות מהן נעשה היבוא לישראל.

השר אולמרט הודיע כי קיומה של תחרות בשוק המלט הוא יעד, וכי הוא דוגל בשוק תחרותי, גם בתחום המלט שהוא תשומה חשובה בענפים רבים במשק. עם זאת, הדגיש השר אולמרט כי תחרות חייבת להיות הוגנת וכי תחרות במחירי היצף מובהקים אינה דבר שיש להשלים עימו. בהקשר זה הדגיש השר כי הוא נחוש בדעתו לאפשר לחברות סביבה תחרותית הוגנת.

עוד הוסיף השר כי יש לזכור את נושא מדיניות סחר החוץ של ישראל הדוגלת בגישה ליברלית עם שותפי הסחר החשובים של ישראל בסביבה.

בנושא נשר, ציין השר את החשיבות של מפעל נשר ואת ההשקעה הזרה בתשתיות שמעורבת במפעל.

אולמרט הודיע כי בימים הקרובים יקיים דיון מקיף במשרדו בנושא המדיניות הכוללת של סחר חוץ בתנאי תחרות הוגנים.

אולמרט הוסיף ואמר כי שיקולים אסטרטגיים של מדינת ישראל ביחסי החוץ שלה הינה לגיטימית והיתה גם בהקשר של נשר. עם זאת, יש לדאוג לאיזון הולם ולשקול גם את החשיבות לביצוע השקעות בתשתית במשק .

רקע
בחודש ספטמבר 2001 הגישה חברת נשר תלונה על יבוא מלט בהיצף מרומניה, ירדן וטורקיה. הממונה על היטל היצף בתמ"ס חקר את תלונת נשר ומצא כי התקיים יבוא בהיצף שגרם נזק לנשר.

ביולי 2002 התקבלו התחייבויות מחיר מירדן ורומניה ולכן נפסקה החקירה כנגד היצרנים במדינות אלה.

המו"מ עם היצרנים הטורקים נמשך ועומד לפני סיום. היצרן הטורקי העיקרי צימנטס הגיש התחייבות מחיר לממונה על היטל ההיצף, יצרן טורקי שני צימסה נמצא בשלבי מו"מ אחרונים עם הממונה על ההיצף.

עם מסירת 2 התחייבויות מחיר אלה לממונה ימנע נזק מהיצף שעשוי היה להיגרם למשק והיה הבסיס לתלונתה של נשר. משמעות ההסדר שימשך יבוא מלט לישראל בתנאי תחרות הוגנים.