אולמרט לבריסל – יפגש עם פרודי ונציב הסחר

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט יוצא מחר לביקור בין יום אחד לבריסל, במהלכו יפגש עם נשיא הנציבות, רומנו פרודי, נציב הסחר פסקל לאמי ועם הנציב האחראי על התוכנית האסטרטגית "אירופה הרחבה", לשדרוג יחסי האיחוד וישראל, גונתר ורהויגן


00:00 ,24.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בכוונת אולמרט לדון בסוגיית הייצוא מהשטחים

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט יוצא מחר לביקור בין יום אחד לבריסל, במהלכו יפגש עם נשיא הנציבות, רומנו פרודי, נציב הסחר פסקל לאמי ועם הנציב האחראי על התוכנית האסטרטגית "אירופה הרחבה", לשדרוג יחסי האיחוד וישראל, גונתר ורהויגן.

אולמרט מסר כי הנסיעה המהווה המשך הדיאלוג עם קברניטי האיחוד, שותף הסחר הגדול של ישראל, הינה ברמת חשיבות גבוהה בשל מכלול הנושאים על הפרק. בכוונת שר התמ"ת לדון בסוגיית היצוא משטחי יהודה שומרון עזה והגולן המעיבה על יחסי הסחר בין ישראל והאיחוד האירופי מזה חמש שנים, ומונעת, לטענת משרד התמ"ת, המשך התפתחות יחסי הסחר עם האיחוד במספר מישורים חשובים.

סדר היום של אולמרט כולל גם נושאים הקשורים לחסמי סחר הניצבים בפני התעשיות הכימית והפרמצבטית. יצוא הכימיה והפרמצבטיקה לאיחוד האירופי עולה על מיליארד דולר בשנה, ומהווה את סקטור היצוא התעשייתי השני בחשיבותו רק לתעשיית האלקטרוניקה והתקשורת.

האיחוד האירופי לא מכיר בבדיקות תקינה ובקרת איכות המבוצעות במפעלים ישראליים. הדבר מונע מחברות ישראליות לממש את פוטנציאל הייצוא שלהן ופוגע ביכולת התחרות שלהן בשווקי אירופה. לטענת אולמרט, תעשיות אלו ממוקמות בחזית הידע העולמי ועומדות בתקנים המחמירים בעולם.

בשיחותיו יעלה שר התמ"ת אולמרט דרישה בפני האיחוד לפעול במשותף להכרה בבדיקות התקינה ובקרת האיכות המבוצעות במפעלים הישראליים. זאת בהתאם לרשימת קריטריונים שתגובש במשותף.

שר התמ"ת יעלה גם את נושא הרחבת האיחוד האירופי המתוכננת למאי, 2004 ובקשת ישראל לפתוח במו"מ עם האיחוד האירופי לפיצוי בגין נזקים הנגרמים לישראל, כתוצאה מסיום הסכמי סחר חופשי עם חמישה מהמדינות המצטרפות.

יוזמת "אירופה הרחבה" תעלה בפגישתו של אולמרט עם הנציב ורהויגן. זוהי יוזמה של האיחוד האירופי לשדרג באופן ניכר את יחסיו עם חלק מהמדינות הגובלות בו,

כאשר האיחוד הצהיר בעבר כי בשל הפרופיל הכלכלי טכנולוגי המתקדם של ישראל, היא המועמדת הטבעית ביותר לקידום הנושא באופן מהיר.

אולמרט אומר כי העובדה שחלק הארי של היוזמה המוצעת הינה בתחום הסחר והכלכלה הנופל בתחומי סמכות משרדו, הופכת את משרד התמ"ת לשותף החשוב לקידום ויישום היוזמה בישראל.

יום לאחר חזרתו יקיים אולמרט מפגש עם שגרירי האיחוד האירופי והמדינות האמורות להצטרף לאיחוד. רונית קן, סמנכ"ל סחר חוץ, מסרה כי במפגש יוצגו בפני השגרירים הנושאים הכלכליים העיקריים העומדים על סדר היום בין הצדדים והתוכניות לגבי פרויקטים עתידיים משותפים.