אולמרט: לא נוותר גם במחיר החמרה במעמדה של ישראל ברשימה השחורה

המגעים בין ישראל למשרד הסחר האמריקאי בדבר חוק התרופות הוקפאו בנובמבר 2004 ועדיין לא חודשו - כך אמר אתמול שר התמ"ת, אהוד אולמרט. לדבריו, אם המגעים לא יחודשו עד לחקיקת חוק ההסדרים, יועבר במועד זה חוק התרופות על פי הגרסה הישראלית שלו. חוק ההסדרים המצורף לתקצ


00:00 ,16.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הוקפאו המגעים עם האמריקאים על חוק התרופות

המגעים בין ישראל למשרד הסחר האמריקאי בדבר חוק התרופות הוקפאו בנובמבר 2004 ועדיין לא חודשו - כך אמר אתמול שר התמ"ת, אהוד אולמרט. לדבריו, אם המגעים לא יחודשו עד לחקיקת חוק ההסדרים, יועבר במועד זה חוק התרופות על פי הגרסה הישראלית שלו. חוק ההסדרים המצורף לתקציב מתוכנן לעבור בכנסת עד סוף מארס.

אולמרט הוסיף כי אם המגעים יחודשו והאמריקאים יחזרו להבנות הקודמות עם ישראל, יוצא חוק התרופות מחוק ההסדרים ויטופל בתהליך חקיקה רגיל, כדי לאפשר להשלים את המגעים עם האמריקאים.

חוק התרופות עוסק בהגנה על זכויות יוצרים של חברות המפתחות תרופות מקוריות מפני העתקתן על ידי חברות המפתחות תרופות חיקוי (גנריות). אולמרט ציין כי המגעים הופסקו בעקבות שינוי שחל בעמדת ארצות הברית; לפני כן, בתקופת כהונתו של רוברט זוליק כנציב הסחר, היתה מוכנה לקבל את ההצעה הישראלית.

המחלוקת העיקרית עניינה משך ההגנה על תרופה הנרשמת לשיווק בישראל מפני פיתוח תרופה גנרית. משרד התמ"ת הציע הגנה לחמש שנים עם אפשרות לקיצור התקופה למועד בו מוסרת ההגנה על התרופה במדינות מרכזיות כארצות הברית, יפאן ומדינות אירופה. משרד הסחר האמריקאי בלחץ חברות התרופות הבינלאומיות סירב לקיצור התקופה. מאוחר יותר לחצו החברות הבינלאומיות להאריך את התקופה מחמש לעשר שנים.

"אנחנו נוהגים מדיניות מאוזנת ואחראית. לא נהיה מוכנים להיכנע ללחצים לא סבירים גם במחיר של אפשרות שזה יפגע בדירוג של ישראל ברשימה השחורה", אמר אולמרט. הרשימה השחורה היא רשימת המדינות המפירות זכויות יוצרים שמפרסם משרד הסחר האמריקאי. המשרד רמז כי יוריד את ישראל לרשימה מחמירה יותר אם לא תשנה את חוק התרופות לפי דרישתו. בהיעדר מגעים עולה הסבירות של ההחמרה במעמדה של ישראל.


"הוסכם על הקמת קרנותפרייווט אקוויטי"

עוד אמר אולמרט, כי הושגה הסכמה עקרונית עם משרדי ראש הממשלה והאוצר על הקמת חברות השקעה מסוג פרייווט אקוויטי במימון ממשלתי ופרטי משולב. מדובר בתוכנית מסוג "יוזמה" שבה השקיעה הממשלה בשנות ה-90 בהקמת קרנות הון סיכון יחד עם המגזר הפרטי. משרד האוצר הכחיש כי הושגה הסכמה עקרונית, ואישר כי נערכת בחינה משותפת של ההצעה. משרד התמ"ת מקדם יוזמה להקמת עשר קרנות פרייווט אקוויטי שישקיעו 1.2 מיליארד דולר בחברות תעשייה. ככל הידוע, משרד האוצר מוכן לאשר הקמה של חמש קרנות בלבד.