אולמרט: יש לנו יתרון ענק בשוק הסיני בהיי-טק, ביו-טק, מידע ובטחון פנים

"אין לי ספק שביקורי בסין בלוויית 180 תעשיינים ואנשי עסקים, יהווה נקודת מפנה במרקם היחסים של ישראל עם המדינה שתהפוך לשוק בעל כוח הקנייה הגדול בעולם. אין לי ספק שסין תעבור את ארה"ב, וזה רק עניין של זמן".


00:00 ,21.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אומר ערב ביקורו בסין: המשימה העיקרית - לקדם כל עיסקה אפשרית בין חברות משתי המדינות
 
"אין לי ספק שביקורי בסין בלוויית 180 תעשיינים ואנשי עסקים, יהווה נקודת מפנה במרקם היחסים של ישראל עם המדינה שתהפוך לשוק בעל כוח הקנייה הגדול בעולם. אין לי ספק שסין תעבור את ארה"ב, וזה רק עניין של זמן". כך אמר ל"גלובס" שר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, ערב פתיחת ביקורו הרשמי בסין השבוע.

לדברי אולמרט, "פוטנציאל הייצוא והשת"פ הכלכלי של ישראל לשוק הסיני, הוא ענק. ערכנו במשרד התמ"ת שורה של בדיקות, והגענו למסקנה שסין עומדת בראש סדר העדיפויות כשוק יעד לייצוא הישראלי בעשור הקרוב, ולצורך כך נקדיש תקציב עידוד ייצוא לסין בהיקף 1.05 מיליון דולר, במשך ארבע שנים".

עם זאת, הוסיף אולמרט, "אני לא רוצה להישמע כמי שוויתר חס וחלילה על השוק האמריקני או על השוק האירופי, כי בשניהם יש לנו עדיין מה לעשות. אבל בשווקים המבוססים האלה, כבר הנחנו תשתיות של מערכות שיווק ומערכות קשרים מסועפות. על בסיס קיומן של מערכות אלה, אנחנו די אופטימיים בהערכתנו כי ניתן יהיה להגדיל את הייצוא לשם.

"לעומת זאת, בסין אנחנו ממתינים עדיין לפריצת הדרך, והנסיעה הזו היא חלק מהמאמץ ליצור פריצת דרך זו. השוק הסיני הופך לבעל משקל עולמי מכריע. אפשר לראות את הביטוי לכך במספר משתנים.

"למשל: ההחלטה הסינית להשקיע סכומי כסף גדולים בפיתוח תשתיות, כולל השקעה של 32 מיליארד דולר לקראת אולימפיאדת בייג'ין ב-2008, יכולה להשפיע על שוקי העולם בצורה שקשה אפילו לשער את משמעותה".

לדברי אולמרט, "מדובר בענק מתעורר שכבר צבר יכולות אדירות. עודף הסחר של הסינים עם ארה"ב למשל, מסתכם בעשרות רבות של מיליארדי דולרים".

* אם כך, סין בעצם מסכנת את כלכלת העולם?

"היא גם מסכנת וגם יוצרת הזדמנויות. ישראל אינה יכולה להתחרות עם אירופה וארה"ב על השוק הסיני, על התעשיות המרכזיות כמו פלדה, עץ וחומרי גלם, אלא אולי מעט בתחום הכימיקלים. אבל, במוצרי הנישה, במוצרי היי-טק, בתחום בטחון הפנים, בביו-טק ובתחום טכנולוגיות המידע, יש לנו יתרון ענק.

"בגלל השלטון הפדרלי, המשאבים העצומים ומרחב הפעילות שיש לשלטון המחוזי, יכולות להיווצר לחברות הישראליות הזדמנויות אדירות לחדירה. זו יכולה להיות פריצת דרך בהיקף של מיליארדים רבים".

* אנשי עסקים אומרים כי חשיבות הביקור בלווית שר ישראלי בכיר נובעת בעיקר מהחשיבות שסין, כמדינה קומוניסטית, מייחסת לביקורים רשמיים ולממשלות זרות.

"מצד אחד זה נכון, אבל אסור לשכוח שסין היא מדינה שמבקרים בה נציגי ממשלות מכל העולם. אני לא חושב שסין מתכוונת לשנות את סדר היום הלאומי שלה בגלל ביקורי.

"יחד עם זה, יש בביקור עניין שחורג מעט מהשגרה, בגלל הרקע הסיני של משפחתי. בממשל המרכזי בסין מודעים לכך שהורי עלו ארצה מסין, והביקור שלי בעיר חארבין, שם קבורים הסבא והסבתא שלי, הוא בהחלט אירוע שמעורר סקרנות גם אצלם".

* אם כך, הם רואים בך שר ישראלי שהוא גם שחקן ביתי?

"אני לא יודע אם 'שחקן ביתי', אבל הם בהחלט רואים בי אדם עם זיקה מיוחדת לסין, ויש להם רצון לכבד את זה. גם ההצטרפות של כמעט 200 אנשי עסקים לביקור, יוצרת מסדרון שיכול להיות מאוד משמעותי ביצירת תשתית לקשרים עסקיים בהיקפים שלא היו כמותם בעבר".

* האם חברות ישראליות, בהן אורמת, עומדות לנצל את שבוע הביקור לחתימת חוזים עם חברות סיניות, עימן נוהל כבר מו"מ?

"יש גם תוכנית כזאת, אבל אני עדיין לא יכול לפרט".

* מדוע הצטרפו כל כך הרבה אנשי עסקים ומה תפקידך הכלכלי בביקור?

"כל מי שמצטרף, מזהה סיכוי או הזדמנות. יש חברות בעלות תשתית קשרים קיימת בסין, שרוצות לפתח אותה וליצור אפיקים חדשים לעסקים קיימים. יש חברות אחרות, כמו בזק, שראשיה באים לסין, כי הם מזהים הזדמנות עסקית שהם רוצים לפתח אותה. יהיו כאן כל החברות המובילות בישראל.

"התפקיד שלי הוא להמליץ על אנשי העסקים, לתאם ביקורים ואני רואה את עצמי קודם כל כמתווך בין חברות ישראליות לסיניות, כמי שיקדם כל עיסקה שניתן יהיה לקדמה. בנוסף, יהיו מפגשים עם ראשי השלטון הסיני, אבל אלה הם נספחים למטרת הביקור העיקרית - קידום העסקאות הכלכליות".