אולמרט חתם היום על הסכם סחר רחב עם ירדן

מ"מ רוה"מ ושר התמת והתקשורת, אהוד אולמרט חתם היום בירדן עם עמיתו הירדני, שר התעשייה, אחמד ט'וגן הינדאווי על הסכם סחר משודרג בין ישראל וירדן. השר אולמרט נפגש עם עבדאללה מלך ירדן, בפגישה דנו בהסכם הסחר שנחתם ובנושאים מדיניים


00:00 ,23.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט: מדובר בהסכם הסחר המתקדם והרחב ביותר עם מדינה ערבית
 
מ"מ רוה"מ ושר התמת והתקשורת, אהוד אולמרט חתם היום בירדן עם עמיתו הירדני, שר התעשייה, אחמד ט'וגן הינדאווי על הסכם סחר משודרג בין ישראל וירדן.
 
השר אולמרט נפגש עם  עבדאללה מלך ירדן, בפגישה דנו בהסכם הסחר שנחתם ובנושאים מדיניים.
 
כמו כן נפגש השר אולמרט עם השר לתיכנון כלכלי באסם עבדאללה, השניים דנו בפרוייקטים משותפים בין ישראל לירדן.
 
יצויין כי שתי המדינות חתמו בשנת 1995 על הסכם סחר חלקי, בו עיקר ההטבות ניתנו לצד הירדני. לאחר קרוב לעשור בו הפגינה ירדן פתיחות כלכלית בהצטרפה לארגון הסחר העולמי וחתמה על הסכמי סחר חופשי עם האיחוד האירופי וארה"ב, הוחלט לשדרג את ההסכם הקיים המכסה רק חלק קטן מהיקף הסחר בין המדינות להיקף סחר רחב.
 
השר אולמרט מסר כי ביצוע ההסכם יחל מיד עם סיום הליכי האישרור של ההסכם, בתחילת שנת 2005. המכסים על הסחר מישראל לירדן ירדו בשליש ואילו המכס על היצוא הירדני לישראל ירד למחצית. שני הצדדים ימשיכו ויורידו המכסים באופן הדרגתי עד לפטור מוחלט בשנת 2010.
 
לדברי השר אולמרט, הנכונות של הצדדים לליברליזציה כה עמוקה בסחר, משקפת את הבסיס הכלכלי האיתן אשר הצדדים יצקו למערכת היחסים ביניהם, כמו גם את היכולת הטמונה בין הצדדים לשת"פ כלכלי למול שווקי יצוא.
 
עוד הוסיף אולמרט  כי ההסכם יאפשר לישראל ולירדן לצבור ביניהם במסגרת הצבירה הפאן אירופית, ובכך לגוון את אפשרויות השת"פ הבינ"ל.
 
כאמור, שלב נוסף בשדרוג הסכם הסחר בין הצדדים נובע מההרחבה הצפויה של מערכת הצבירה הפאן אירופית למדינות הים התיכון, אך האיחוד האירופי מתנה קיום הסכם סחר חופשי בין מדינות המבצעות צבירה ביניהן, טרם יצוא לאיחוד.
 
ירושלים ועמאן החליטו על שדרוג ההסכם, לאחר שצוותים המשותפים לירדן, ישראל ונציבות האיחוד האירופאי, זיהו את פוטנציאל הסחר הגלום בצבירה משותפת למול שווקי האיחוד האירופי ומדינות אפט"א. הצבירה המדוברת, אשר צפויה להיפתח בפני מדינות הים התיכון ברביע הראשון של שנת 2005, תפתח בפני שת"פ של מפעלים ישראלים –ירדנים את שוק הצרכנים האירופי המונה מעל 450 מיליון איש.
 
לדברי רונית קן, סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת, בעקבות ההסכם למעלה מ-60% מהסחר הבילטרלי בין המדינות,( ע"פ נתוני 2003) יהא פטור ממכס בשנת 2010. אך בגין הצפי כי הצבירה תגביר את הסחר, כמו גם הורדות המכסים המהותיות, צפוי כי היקף הסחר הפטור ממכס יהא גבוה בהרבה.
 
נקודה נוספת אותה הדגישה רונית קן, הינה כי צוות המו"מ הישראלי הונחה לצמצם ככל הניתן את אי -הסימטריה הקיימת בהסכם משנת 95' לטובת ירדן. כיום, מסרה קן, כ-10% מסך היצוא הישראלי לירדן (ללא הסחר הקשור ל- QIZ) נהנה מהטבת מכס מוגבלת בשיעור של 15%. לעומת זאת למעלה מ-50% מהיצוא הירדני לישראל כיום הינו פטור ממכס, ועוד כ- 20% הנהנה מפטור ברמות שונות.
 
בעקבות ההסכם, בשנת 2010 , למעלה מ-60% מהיצוא הישראלי לירדן יהא פטור ממכס ע"פ ההערכה שמרנית לעומת 80% מהיצוא הירדני לישראל.
 
בשנת 2003 נאמד היצוא הישראלי לירדן בכ- 30 מיליון דולר ארה"ב, זאת ללא היצוא הישראלי במסגרת ה- QIZ אשר נאמד בקרוב ל- 60 מיליון דולר ארה"ב. היצוא הירדני לישראל נאמד באותה שנה בכ- 17 מיליון דולר ארה"ב.