אולמרט: חשיבות עליונה להגדלת שיעורי הייצוא

אולמרט: יש חשיבות עליונה להגדלת שיעורי הייצוא, הדבר מותנה בראש ובראשונה ברווחיות הייצוא לטווח הארוך שסימנים ראשונים מעידים כי נשחקה כתוצאה מהתחזקות השקל ביחס לדולר


00:00 ,19.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט: יש חשיבות עליונה להגדלת  שיעורי הייצוא, הדבר מותנה בראש ובראשונה ברווחיות הייצוא לטווח הארוך שסימנים ראשונים מעידים כי נשחקה כתוצאה מהתחזקות השקל ביחס לדולר
 
הגדלת הייצוא מותנית בשמירה על יציבות המדיניות הכלכלית המוניטרית לרבות יציבות מחירים שהמשק נהנה ממנה בשנים האחרונות, והמשך תהליך השלום והשקט הביטחוני באזור.

 
מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת אהוד אולמרט אמר במהלך דיון פנימי שהתקיים בלשכתו כי יש חשיבות עליונה להגדלת  שיעורי הייצוא. הדבר מותנה בראש ובראשונה ברווחיות הייצוא לטווח הארוך שסימנים ראשונים מעידים כי נשחקה כתוצאה מהתחזקות השקל ביחס לדולר. בנוסף, הגדלת הייצוא מותנית בשמירה על יציבות המדיניות הכלכלית המוניטרית לרבות יציבות מחירים שהמשק נהנה ממנה בשנים האחרונות, והמשך תהליך השלום והשקט הביטחוני באזור.
 
השר אולמרט ציין עוד כי הוא רואה חשיבות במעורבות הממשלה ביצירת תנאים ובעידוד השקעה בתשתיות פיזיות ותשתיות של הון אנושי. דווקא לנוכח המשמעת התקציבית המתחייבת חשוב שיקבעו סדרי עדיפות בהוצאה שיבטיחו שיעורי צמיחה ארוכי טווח (מו"פ). ומכאן שיש לכוון את כלי המדיניות בהתאם לכך. 
 
עוד הוסיף השר אולמרט כי הוא רואה בחיוב המשך קיומה של ריבית נמוכה אשר משמעותה הגדלת השקעות,  עידוד הצמיחה במשק ועידוד הצריכה . חשוב לשמור על פערי הריבית הנמוכים  בין ישראל לבין מדיניות המערב ולשמור על שיעורי ריבית יציבים לאורך זמן כאיתות של יציבות למשקיעים חיצוניים.
 
בנושא הרפורמה במס אמר השר אולמרט כי על מנת לעודד את הצמיחה יש להפחית במיסים, יש להמשיך בהפחתת המיסים כחלק מהכרח להשתלבותה של ישראל בכלכלה העולמית. בישראל, המיסים הישירים גבוהים יחסית, אינם מעודדים עבודה ואינם מעודדים חברות לבוא ולהשקיע בה. השר תומך בהפחתת מיסים הדרגתית לאורך זמן, הפחתה של נטל המיסוי בכלל לרבות הפחתת מס חברות ומס על יחידים. ובמקביל לכך, יש להגדיל את המס על רווחי הון, מתוך ציפייה שהדבר ישפר את התמורה לעבודה ביחס לתמורה להון אשר פחתה בשנים האחרונות .
 
בנושא מסגרת התקציב אמר השר אולמרט כי הוא תומך בשמירת המסגרת התקציבית. עם זאת ההוצאות המיוחדות בעתיד הקרוב שהמשק הישראלי עומד בפניהן יחייבו להגדיל את הגרעון בתקציב המדינה במידת מה. הגדלת הגרעון מהווה הכרח זמני מאחר ומדובר באירוע חד פעמי אשר ההוצאה בו גבוהה באופן יחסי. 
 
בנושא עידוד ממשלתי בהשקעות ציין אולמרט כי הוא רואה בדאגה את הקיצוץ המתמשך בתקציבו של המדען הראשי וההשלכות על התפתחות חזית הטכנולוגיה בישראל המהווה את הנדבך המרכזי לכושר התחרות של ישראל בשוק הגלובלי.
 
עוד ציין כי קיים צורך להפחית את כוחם של מונופולים, ובמיוחד ריכוזיות הבנקאות הישראלית ולהגביר את התחרות במשק.
 
השר אולמרט אמר עוד כי קיימת הרעה מתמשכת בהתחלקות הכנסה בישראל בשנים האחרונות וגידול בעוני, וכי יש לפעול לחיזוקם של אוכלוסיות חלשות ובדרך זו להגדיל את השוויון בהחלת ההכנסות 
 
בנושא עידוד תעסוקה הדגיש השר אולמרט את חשיבותם של יצירת כלים לעידוד התעסוקה בכלל ובאזורים גיאוגרפים מרוחקים בפרט.
יצויין כי על פי דו"ח קרן המטבע הבינלאומי, שיעור ההוצאה מהתל"ג על תכניות תעסוקה בישראל  נמוך באופן משמעותי בהשוואה למדינות מפותחות אחרות .
 

השר אולמרט ציין כי מסלול תעסוקה לצד החוק לעידוד השקעות הון מהווה אפשרות להגדלת השקעה זו. עם זאת,  קצב גידול האוכלוסייה באזורים אלה יחד עם הרצון להגביר את שיעורי ההשתתפות ולהעלות את כושר ההשתכרות ורמת החיים, מצריך הגדלת התקציבים העומדים לטובת כלים אלה.