אולמרט ושר התמ"ס של הודו יפגשו בועידת רוה"מ לייצוא

מ"מ רוה"מ, שר האוצר בפועל ושר התמ"ת, אהוד אולמרט יפגש מחר עם שר התמ"ס של הודו כאמל נאת', בועידת סחר ובועידת רה"מ לעסקים בתל אביב. השרים יחתמו על הסכם המלצות לשת"פ כלכלי מורחב.


00:00 ,09.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מ"מ רוה"מ, שר האוצר בפועל ושר התמ"ת, אהוד אולמרט יפגש מחר עם שר התמ"ס של הודו כאמל נאת',  בועידת סחר ובועידת רה"מ לעסקים בתל אביב. השרים יחתמו על הסכם המלצות לשת"פ כלכלי מורחב.
 
ביקור השר ההודי כמאל נאת', מתקיים בעקבות פגישתו עם אולמרט בהודו בדצמבר האחרון. בביקור סיכמו שני השרים על שדרוג היחסים הכלכליים הבילטרליים ע"י כינון קבוצת עבודה משותפת שתמליץ על פעילות לקראת חתימה על הסכם כלכלי נרחב בין המדינות.
 
השר אולמרט אמר  כי הוא מייחס חשיבות גדולה לביקור השר ההודי ולמשלחת העסקית הבכירה המתלווה אליו וכי הביקור מהווה נדבך משמעותי בהתפתחות המרשימה ביחסי הכלכלה והמסחר בין המדינות. אולמרט הוסיף עוד כי ניתן להגיע להיקף סחר שנתי של 5 מיליארד דולר בשנה עד סוף שנת 2007 ע"י שדרוג היחסים הכלכליים הבילטראליים בין המדינות .
 
אל השר ההודי מצטרפת משלחת של  כ- 30 חברות מובילות (בהם חברות TCS-Tata Consultency, Larsen & Tourbro ) ונציגי ארגונים כלכליים (התאחדות התעשיינים, מכון היצוא ההודי ועוד ).
 
במהלך הביקור ישתתף השר כאמל נאת' בועידת רוה"מ לייצוא ולשת"פ בינ"ל, ינאם בפני באי הוועידה, ייפגש עם רוה"מ מר אריאל שרון ועם בכירי ממשל נוספים (בהם נגיד הבנק מר סטנלי פישר) ועם אנשי עסקים ישראלים בכירים.
 
כמו כן, ישתתף השר באירוע הסחר השנתי של מכון הייצוא Israel Gateway 2005ויחתום עם יחד שר התמ"ת על תכנית העבודה המסכמת והמלצות לשת"פ כלכלי:
 The Indo-Israeli Action Plan for comprehensive Economic Cooperation.
 
קבוצת העבודה שסיימה את עבודתה, גיבשה מסמך המלצות לשיתוף פעולה כלכלי שנועד לאתר חסמי סחר ליצואנים ישראליים להודו מחד ולהמליץ על פעולות שיביאו לעידוד והגברת הסחר בין המדינות מאידך.

ההסכם כולל נושאים שונים, ביניהם, הסכמה על המשך דיונים על הפחתת מכסים עבור מוצרים נבחרים, הסכם תקינה, התקדמות לקראת חתימה על פרוטוקול פיננסי,  הקלת השתתפות חברות ישראליות במכרזים ממשלתיים, מתן הטבות לעידוד השקעות הון, הגברת קשרי הבנקאות בין המדינות ונושאים נוספים.
 
כמו כן כולל ההסכם קידום שת"פ במו"פ בעקבות הקמתה של קרן מו"פ דו לאומית בין ישראל להודו במאי השנה  שהחלה כבר לפעול. הקרן - India-Israel R&D Cooperation Initiative- IIRDCI, תפעל כך שכל צד יקציב לתפעול הקרן סכום של מיליון דולר בשנה והקרן תפעל בחמישה תחומים נבחרים: ביוטכנולוגיה, ננוטכנולוגיה, חקר החלל, ניהול מים ומחקר להפקת אנרגיה חילופית מתחדשת.
 
נתוני סחר

עמירם הלוי, מנהל הסחר עם אסיה במשרד התמ"ת מוסר שהסחר הבילטרלי שעמד על 200 מיליון דולר ב- 1992 הגיע בשנת 2004 לכ-2.2 מיליארד דולר. בשנה האחרונה נרשמה האצה נוספת בפעילות הכלכלית והמסחרית בין שתי המדינות: חל גידול של כ– 36 אחוז בהיקף הסחר ההדדי, משלחות כלכליות מתחומי הטלקום, קרנות הון סיכון וחקלאות ביקרו בהודו בשנה החולפת. מר הלוי הוסיף שמשרד התמ"ת הגדיר את הודו 'כמדינת יעד' לשנים 2005-07 . 
    
בתשעת החודשים הראשונים של 2005, עמד היקף הסחר הבילטרלי בין המדינות על 1,953.2 מיליון $ (כ 1.9 ביליון $), המשקפים עלייה של כ 17% בהשוואה עם היקף הסחר הבילטרלי ב 9 החודשים של 2004.
 
בתקופה זו רשם הייצוא הישראלי היקף של 942 מיליון $,לעומת 774.4 מיליון $, עלייה של 18% בהשוואה עם התקופה המקבילה אשתקד. 
 
סך הייבוא מהודו עמד על 1,011.2 מיליון $ (1.0 ביליון $), לעומת 859.5 מיליון $, דבר המהווה עלייה של 15% מהתקופה המקבילה אשתקד.
 
ע"ס התפתחות מגמת הסחר ע"פ 9 החודשים הראשונים של שנת 2005, אנו צופים כי הסך הכולל של היקף הסחר הבילטרלי בין המדינות יעמוד בשנת 2005 על כ 2.6 ביליון $.
 
תחומי הייצוא העיקריים של ישראל אל הודו, ב 9 החודשים עד כה, הנם: מתכות ואבנים יקרות (מהווים כ 65% מהייצוא ומשקפים עלייה של 13% משנה קודמת), מוצרים של התעשיות הכימיות (מהווים 17% מהייצוא ומשקפים עלייה של 47.8% משנה קודמת), מכונות (מהווים 13% מהייצוא ומשקפים ירידה של 6%).      
 
תחומי הייבוא העיקריים של ישראל מהודו, ב 9 החודשים עד כה, הנם: מתכות ואבנים יקרות המהווים 70% מסך הייבוא, מוצרי טקסטיל 8.3% כימיקלים 8.4% ומוצרי פלסטיק המהווים 5%.
 
היצוא להודו בשנת 2004 עמד על 1.02 מליארד דולר – שיקף עליה של 45% לעומת שנת 2003  (בה עמד היצוא על 703 מליון דולר). מרכיבי היצוא העיקריים הינם: יהלומים ואבנים יקרות (67% מכלל היצוא ו- 33% עליה) , מוצרי הי טק-( 20% מכלל היצוא וכ- 90% עליה!), כימיקלים (11% מכלל היצוא ו- 67% עליה). ביצוא בולטת הירידה במשקל היחסי של היהלומים ביצוא ועליית יצוא מוצרי ההייטק.
 
היבוא מהודו בשנת  2004  הסתכם ב- 1.12 מליארד דולר- עליה של 27% לעומת שנת 2003  (בה עמד היבוא על 883 מליון דולר). עיקר מרכיבי היבוא: יהלומים ואבנים יקרות : 70%, כימיקלים ומוצרי פלסטיק : 12%,טקסטיל ומוצריו :10%.
 
הודו היום הינה שותפה הסחר השנייה בגודלה של ישראל באסיה לאחר הונג- קונג וסין ותשיעית ביחס למדינות העולם.