אולמרט ועמיתו ההודי סיכמו על פתיחת מו"מ שיוביל להסכם חתימת שת"פ מסחרי בין המדינות עד יוני 2005

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, פתח היום בדלהי את הסמינר השלישי אשר קיים במהלך שהותו בהודו לאנשי עסקים ישראליים והודיים. את הסמינר פתח השר אולמרט עם השר לענייני מדינה במשרד ראש הממשלה ההודי,שוואן


00:00 ,08.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט: שרי התעשייה והאוצר ההודים יבדקו בקשתנו להורדת המכס על יהלומים מלוטשים המיוצאים להודו
 
מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, פתח היום בדלהי את הסמינר השלישי אשר קיים במהלך שהותו בהודו לאנשי עסקים ישראליים והודיים. את הסמינר פתח השר אולמרט עם השר לענייני מדינה במשרד ראש הממשלה ההודי,שוואן.
 
קודם לכן נועד השר אולמרט עם שר האוצר ההודי צ'ידמבארם. השרים דנו ברפורמות הכלכליות המרכזיות המבוצעות בשתי המדינות ובנושאים שונים הקשורים להרחבת מסגרת היחסים המיוחדים בין שתי המדינות.
הממשלה החדשה בהודו שמה דגש מיוחד של פיתוח המגזר הכפרי ועל הגברת שת"פ בתחומי ההיי-טק והרחבת שת"פ בין חברות ישראליות והודיות במדינות שלישיות.
 
כן דנו השניים בהרחבת שיתוף הפעולה בתחום התקציבים שמשקיע הבנק העולמי בהודו (מידי שנה בממוצע 1.6 מיליארד דולר). השר ביקש לשלב חברות ישראליות בפרוייקטים במימון הבנק העולמי בהודו, אותם מאשר משרד האוצר.
 
השר אולמרט דן היום עם עמיתו שר המסחר והתעשייה, כאמל נט, בהגברת שיתוף הפעולה המסחרי בין ישראל להודו בעיקר בתחומי: חקלאות, אי טי, טלקום, ביוטק, תשתיות, איכות סביבה וטיפול במים. כן ביקש השר אולמרט מעמיתו לשלב חברות ישראליות במכרזים ממשלתיים בפרוייקטים גדולים בהודו.
 
השר אולמרט ביקש מהשר ההודי, כאמל נט, לבדוק אפשרות להורדת המכס על יצוא יהלומים מלוטשים להודו, כנהוג בישראל ובכל העולם.
 
יצויין כי, המכס המוטל כיום על יהלומים מלוטשים המיוצאים להודו הוא 5%.
 
לדברי היהלומנים, על יהלומים מלוטשים המיוצאים למדינות אחרות לא מוטל כלל מכס. ההבדל בשיעורי המכס מונע מהיצואנים הישראליים גישה לשוק ההודי המוערך במיליארד דולר ולשוק התכשיטים ליצוא המוערך ב-12 מיליארד דולר.
 
סך הסחר ההדדי בין ישראל להודו ביהלומים מסתכם בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-1.2 מיליארד דולר, מתוך סכום זה היקף יצוא יהלומים מלוטשים להודו עמד רק על 15 מיליון דולר. לעומת זאת ההודים מייצאים לישראל סך של 700 מיליון דולר יהלומים מלוטשים. שר המסחר והתעשייה ההודי הבטיח לשר אולמרט כי הנושא יבדק בהקדם.
 
השרים אולמרט וכאמל סיכמו על פתיחת מ"מ על הסכם שת"פ מסחרי בין שתי המדינות. יוקמו צוותי עבודה של שני הצדדים. הכוונה היא לסכם ולחתום על הסכם מסחרי במחצית שנת 2005. השר אולמרט הזמין את עמיתו לבקר בישראל על מנת לחתום במועד ביקורו על ההסכם. ההסכם יטפל בפרוטוקול הפיננסי, הגנה על השקעות, ויתן מענה לבעיות מכס.
 
עוד סוכם בין השרים על קידום משלחות הדדיות וסמינרים משותפים.