אולמרט ונתניהו יעמדו בראש המשלחת הרשמית שתצא להודו בתחילת דצמבר 2004

שר האוצר, בנימין נתניהו, הודיע למ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, כי יצטרף לנסיעה להודו כפי שסוכם בעבר על נסיעה משותפת של שרי האוצר והתמ"ת; השר אולמרט בירך על הצטרפותו של שר האוצר בנימין נתניהו והודיע כי שני השרים יעמדו בראש המשלחת הרשמית שת


00:00 ,22.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שר האוצר, בנימין נתניהו, הודיע היום למ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, כי יצטרף לנסיעה להודו כפי שסוכם בעבר על נסיעה משותפת של שרי האוצר והתמ"ת; השר אולמרט בירך על הצטרפותו של שר האוצר בנימין נתניהו והודיע כי שני השרים יעמדו בראש המשלחת הרשמית שתצא בתחילת דצמבר להודו.

לשרים תתלווה משלחת עסקית בראשותו של שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא הישראלי ובהשתתפותן של כ-100 חברות מתחומי: ההיי-טק; תקשורת;טכנולוגיות המידע; תוכנה; ציוד רפואי וביוטכנולוגיה; פרוייקטים-תשתיות; איכות הסביבה; חקלאות ומים; בטחון ואבטחה.

השרים אולמרט ונתניהו רואים חשיבות רבה לפיתוח יחסי הסחר בין ישראל להודו ורואים בהודו(לצד סין) את אחת משתי הכלכלות הגדולות שעימן יש פוטנציאל עצום לגידול הפעילות הכלכלית עם ישראל.

יצויין כי יחסי הסחר בין ישראל להודו עומדים בסימן התרחבות מהירה בשנים האחרונות. הודו הינה מהכלכלות המתפתחות במהירות באסיה ונמצאת במוקד הענין של השקעות חברות תקשורת תוכנה והיי טק אמריקאיות ואירופיות.

השרים מציינים עוד כי קהילת העסקים ההודית מגלה עניין גובר בתעשייה הישראלית . עניין זה מוצא ביטוי בהיענות גבוהה לפגישות עם נציגי חברות ישראליות שביקרו בהודו בשנה האחרונה. מטרת הביקור תהיה חיזוק הקשרים הכלכליים והמסחריים וקידום תשתית ממשלתית בנושא שת"פ במו"פ ופתיחת דלתות לתעשייה הישראלית בתחומי התקשורת והפרוייקטים בחקלאות ובמים.

תוכנית הביקור של השרים תכלול בקור ופעילות עסקית בבומביי, המרכז המסחרי של הודו, בדלהי, המרכז הפוליטי ומקום מושבם של הנהלות חברות טלקום מובילות, גם בבנגלור, הנחשבת למרכז ההיי-טק ההודי והינה מקום מושבם של חברות רב-לאומיות רבות (כגון: Wipro, Infosys, ו- Tata Consultancy).

המשלחת מאורגנת ע"י המכון ליצוא ולשת"פ בין-לאומי, כשהוא פועל בשיתוף פעולה מלא עם כל הגופים והארגונים המקצועיים הרלבנטיים: תמ"ת, משרד החוץ, התאחדות התעשיינים, IFTRIC, איגוד תעשיות האלקטרוניקה, IVA, סיב"ט, מתימו"פ, התאחדות הקבלנים.

שרגא ברוש,יו"ר מכון הייצוא הישראלי, אשר יעמוד בראש המשלחת העסקית, מציין כי חברות ישראליות יכולות להשתלב בפרויקטים זמינים בהודו וכן להציע מערכות רלבנטיות.

החברות יוכלו להשתלב בענף מחשבים ותוכנה שמתפתח מאד בהודו, וממשלת הודו הקימה בנושא זה כוח משימה לאומי התורם לפיתוח הענף.

גם ענף הטלקומוניקציה שהוא אחד הדינאמיים בכלכלה ההודית זוכה לעדנה ומדיניות ממשלה ליברלית מעודדת את מעורבות הסקטור הפרטי.

הודו מעודדת השקעות בתשתית ובשרותי דרך שחלקם בשיטת B.O.T. ומאפשרים למשקיעים לגבות אגרות עבור שימוש בכבישים.
הרשות הממשלתית NHAI המטפלת בפרויקטים אלה נותנת מענקים עד 40% מההשקעה והטבות במיסוי.
עוד החליטה הממשלה לנקוט צעדים לעידוד ענף המזון ואגרו תעשיה.

שרגא ברוש מוסיף כי הודו נחשבת לאחד השווקים המבטיחים בעולם במוצרי התעשייה בעיקר מוצרים לצריכה פרטית. הודו היא אחת משש המדינות הגדולות בעולם בצריכת אנרגיה וממשיכה לגדול בקצב מהיר. הממשלה מעודדת השקעות בתחום זה. בנוסף צומח הביקוש בשנים האחרונות לשירותי אבטחה וביטחון.

ברוש מסר כי לאחרונה הוגשה למ"מ רה"מ ושר התמ"ת וכמו כן לשר האוצר תוכנית לפיתוח שווקים בהודו בהשקעה כוללת של כ- 1.2 מיליון $ כאשר הממשלה מתבקשת להשתתף בסכום של 0.5 מיליון $ והשאר ימומן ע"י היצואנים.


נתוני סחר:

הסחר ההדדי בין הודו לישראל בתשעת החודשים הראשונים של 2004 הסתכם בסך של 1,61 מיליארד דולר. היצוא להודו הסתכם ב- 759 מיליון דולר לעומת 495 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 53%. עיקר מרכיבי היצוא: יהלומים ואבנים יקרות (69%), מכונות ומכשירים (17%) מוצרים כימיים (10%). בולטת הירידה במשקל היחסי של היהלומים ביצוא ועליית יצוא מוצרי ההי טק. היבוא מהודו בתשעת החודשים הראשונים של 2004 הסתכם ב- 853 מיליון דולר לעומת 678 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של 26%.

במינהל לסחר חוץ מעריכים שסך הסחר האזרחי הבילטראלי יגיע בשנת 2004 לכ- 2 מיליארד דולר. השוק ההודי צומח במהירות עם עליית רמת החיים ושיעור ההכנסה הפנויה של המעמד הבינוני.