אולמרט: הקלה הדדית של תהליכים בתחום הסחר בין המדינות תוביל לשיפור היחסים הכלכליים בין ישראל וארה"ב

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת ,אהוד אולמרט, נפגש אתמול לישיבת עבודה בלשכתו בירושלים עם תת שר המסחר האמריקאי, ויליאם לאש, האחראי ליחסי הסחר הבין-לאומיים של ארה"ב


00:00 ,30.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שר התמ"ת אהוד אולמרט נפגש אתמול עם תת שר המסחר האמריקאי, ויליאם לאש ; אולמרט: הקלה הדדית של תהליכים בתחום הסחר בין המדינות, היא הדרך לעליית מדרגה ביחסים הכלכליים בין ישראל וארה"ב


מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת ,אהוד אולמרט, נפגש אתמול לישיבת עבודה בלשכתו בירושלים עם תת שר המסחר האמריקאי, ויליאם לאש, האחראי ליחסי הסחר הבין-לאומיים של ארה"ב.

לאש ביקש לבדוק את התקדמות ההסכמות בין המדינות בשמירה על זכויות הקניין הרוחני של יצרני התרופות, והשר אולמרט ציין כי יש התקדמות רבה בנושא, לאחר שמסקנות הועדה הבין משרדית שמינה הציגה את המלצותיה לממשל האמריקאי בשיחות שנערכו השבוע עם ראשי משרד המסחר בוושינגטון.

במענה לבקשות האמריקאים להחיל כללי תקינה אמריקאים בישראל, בנוסף לתקינות בין-לאומיות ובעיקר אירופאיות, הציע השר אולמרט לארח בישראל מומחים אמריקאים בתחום זה אשר יעבירו ידע אמריקאי לתעשייה הישראלית, ולמערכת הממשלתית העוסקת בתחומים אלה.

השר אולמרט הדגיש בפני תת המסחר האמריקאי את שאיפת ישראל להגיע בהקדם לחתימת הסכם מעודכן בתחומי החקלאות והסחר במוצרי מזון, וציין שאנו נמצאים בתהליך הכנה של חילופי איגרות בנושא זה בין שר התמ"ת הישראלי ונציב הסחר של ארה"ב.

אולמרט ביקש את לאש להפעיל את השפעתו לשמירת היתרונות היחסיים שהיו לישראל בארה"ב, ואשר נבעו מהסכם הסחר החופשי של ישראל וארה"ב, שבשנה זו חוגגים 20 שנה לחתימתו, ואשר יתרונותיו עלולים להיפגע כתוצאה מחתימת ארה"ב על הסכמי סחר חדשים עם מדינות נוספות, בעיקר ממרכז ודרום אמריקה.

השר אולמרט העלה בפני תת הסחר האמריקאי הצעות להכרה הדדית של שתי המדינות במערכי התקינה, ובמעבדות, להקלת הסחר בין המדינות.
סנונית ראשונה בתהליך זה יכולה להיות ההצעה שהועברה לאמריקאים לאחרונה להכרה הדדית במעבדות לציוד תקשורת, אשר נמצאת בבחינה בוושינגטון בימים אלה.

השרים סיכמו ביניהם להמשיך את הקשר הישיר ביניהם ובין הצוותים המקצועיים במשרדיהם, על מנת לשאוף ולפעול להסרת חסמים בירוקרטיים, כדי להקל על התעשיינים בפעולות השווק בשתי המדינות, ולהגדיל בכך את היצוא הבילאטרלי בין ישראל וארה"ב, ולהמשיך את הדיונים במגוון הנושאים שעל סדר היום, במסגרת הועדה המעורבת שאמורה להתכנס בראשית יולי בוושינגטון.

רקע:
היקף הסחר עם ארה"ב עמד בשנה האחרונה (2003) על 17 מיליארד דולר, מהם 10.5 מיליארד דולר ללא יהלומים. היצוא לארה"ב עמד על 5.8 מיליארד דולר והיבוא, 4.7 מיליארד. ענפי היצוא העיקריים לארה"ב, מלבד יהלומים המהווים כ-40% מהיצוא, הם: אלקטרוניקה, כולל תכנה , תקשורת, מיחשוב, וציוד רפואי, ומוצרי כימיה פלסטיקה וגומי. עיקר היבוא מארה"ב, כולל אלקטרוניקה ומחשבים, ציוד תעשייתי, כלי רכב וכלי טייס.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נצפתה עליה קלה מאד ביצוא לארה"ב ברבע הראשון של שנת 2004, לעומת עליה של כ-10% ביבוא, כשתחזיות הלמ"ס והתמ"ת, מנבאות ;גידול משמעותי ביבוא מארה"ב בחודשים האחרונים של השנה.