אולמרט הניח אבן פינה למרכז ישראלי- סיני לשת"פ בטכנולוגיות מתקדמות בענף הרפת

ראש הממשלה הניח את אבן הפינה למרכז ישראלי-סיני שיוקם ליד בייג'ין. בפרויקט שותפה חברת צח"ם אפיקים, שסיפקה לרפת ההדגמה את ציוד החליבה ומערכות הניהול והבקרה


00:00 ,09.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ראש הממשלה הניח את אבן הפינה למרכז ישראלי-סיני שיוקם ליד בייג'ין. בפרויקט שותפה חברת צח"ם אפיקים, שסיפקה לרפת ההדגמה את ציוד החליבה ומערכות הניהול והבקרה
 
ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הניח את אבן הפינה למרכז ישראלי-סיני לשיתוף פעולה בטכנולוגיות מתקדמות בענף הרפת, שיוקם ליד בייג'ין. המרכז הוא הרחבה של פרויקט רפת ההדגמה שהקימה ישראל בסין ואשר זכה להצלחה גדולה.
 
הרפת הישראלית בסין הוקמה בשנת 2001 במימון מלא של מדינת ישראל כחלק מהידוק שיתוף הפעולה הכלכלי-חקלאי עם סין. הפרויקט בוצע על ידי חברת צח"ם מקיבוץ אפיקים תוך שילוב הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בענף הרפת, כולל מערכות ניהול ובקרה וידע בנושא מיכון ותזונה. ברפת 600 פרות חולבות והיא הגיעה לתפוקה מרשימה של יותר מ-10,000 ליטר לפרה בשנה, זאת לעומת ממוצע של 4,000 ליטר לפרה ברפתות המסורתיות בסין.
 
כחלק מתהליכי השינוי העמוקים שעוברים הכלכלה והחברה בסין, גדלה צריכת החלב במדינה מדי שנה בצעדי ענק. מגמה זו, שהחלה כבר לפני מספר שנים, חייבה הערכות ושדרוג מקיף של משק החלב בסין כדי לתת מענה לביקושים הגדלים והולכים.
 
ההישג המרשים של הרפת הישראלית הביא לחשיפה גדולה שלה ברחבי סין והיא זוכה לביקורים רבים של מושלי מחוזות, שרים, מומחים מאוניברסיטאות, מנהלי רפתות ועוד. בנוסף למבקרים סיניים ישנם גם מבקרים זרים רבים המתעניינים בפרויקט המוצלח של שיתוף פעולה בין שתי המדינות. החברה שבבעלותה הרפת (San Yuan Dairy) העבירה את הידע ל-30 רפתות נוספות שבבעלותה ברחבי סין עם תוצאות מצוינות.
 
ברפת הותקנה מערכת "אפימילק" לאיסוף נתוני תנובה של כל פרה, זיהוי דלקות עטין, זיהוי ייחומים ותוכנה לניהול העדר, "אפיפארם", שמעבדת את המידע ומפיקה דוחות למנהל הרפת. בעקבות החשיפה של המערכות, הן נרכשו על ידי רפתות רבות נוספות ברחבי סין.
 
את הפרויקט ליווה מנהל רפת ישראלי כשליח מטעם משרד החוץ (מש"ב) שהפעיל את הרפת עם הצוות הסיני, הטמיע ולימד את הטכנולוגיות ברפת זו ובסמינרים רבים ברחבי סין. כאות הוקרה על תרומת הרפת למשק החלב הסיני, זכה מנהל הרפת הישראלי באות הוקרה מראש עיריית בייג'ינג הניתן למומחים הזרים התורמים לקידום בייג'ינג וסין. יש לציין כי מנכ"ל צח"ם אפיקים, יוסי שמר, קיבל בישראל את אות איש השנה לשנת 2004 על הפרויקט.