אולמרט: ה- QIZ עם מצרים עשוי לתרום להידוק הקשרים המדיניים והכלכליים

"לחתימת הסכם ה-QIZ עם מצרים עשויה להיות תרומה חשובה להידוק הקשרים המדיניים והכלכליים בין ישראל ומצריים ולהגדלת הביקורים ההדדיים של אזרחים משתי המדינות ולהיווצרותם של מנגנוני בקרה ממשלתיים משותפים האמורים לפקח על יישום ההסכם", כך אמר מ"מ ראש הממשלה ושר התמ


00:00 ,20.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"לחתימת הסכם ה-QIZ עם מצרים עשויה להיות תרומה חשובה להידוק הקשרים המדיניים והכלכליים בין ישראל ומצריים ולהגדלת הביקורים ההדדיים של אזרחים משתי המדינות ולהיווצרותם של מנגנוני בקרה ממשלתיים משותפים האמורים לפקח על יישום ההסכם", כך אמר מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, לקראת סמינר שמתקיים באוניברסיטת תל אביב בנושא: "היחסים הכלכליים בין ישראל ומצרים: על סף עידן חדש?" בהשתתפות אנשי עסקים ואורחים ממצריים וישראל.
 
כזכור, בדצמבר 2004 חתמו השר אולמרט ועמיתו המצרי רשיד מוחמד רשיד יחד ראש ה –USTR האמריקאי על הסכם לייצור משותף באזורי תעשייה מועדפים לצורך יצוא חופשי לארה"ב ה-QIZ . החתימה התקיימה בטקס רב רושם בקהיר בהשתתפות ראש הממשלה ושר החוץ של מצריים ובתמיכה גלויה של הנשיא מובארכ.
 
כיום עומד הסחר בין ישראל ומצרים על כ- 60 מליון דולר לשנה, כ-40% מתוכם מהווים יצוא ישראלי למצרים. ואולם, התחזית היא שההסכם יביא לגידול משמעותי ביצוא מישראל למצרים, כבר מן השלבים הראשונים לכניסת ההסכם לתוקף, זאת מכיוון שלתעשייה המצרית ישתלם לבצע רכש בישראל, על מנת ליהנות מפטור ממכס על המוצר הסופי ביצוא לארה"ב.
 
השר אולמרטהדגיש כי, מאז נחתם הסכם ה –QIZ עם ירדן חלו תמורות משמעותיות ביצוא הישראלי לירדן המורכב בעיקרו מתשומות לתעשיות ה-QIZ ותמורות משמעותיות אף יותר ביצוא הירדני לארה"ב שעלה מ-15 מיליון דולר בשנת 1997 ללמעלה מ-1 מיליארד דולר בשנת 2004 .
 
השר אולמרט ציין עוד כי לאחרונה סיכם עם השר לסחר חוץ של מצרים, ראשיד מוחמד ראשיד , לקיים במהלך חודש נובמבר השנה מפגש של אנשי עסקים. בראש המפגש יעמדו שני השרים ובכך יאותתו לקהילות העסקים את תמיכת ממשלות ישראל ומצרים בהמשך הידוק היחסים הכלכליים והמסחריים בין שתי המדינות.
 
ב 22 בפברואר 2005 התקיים בקהיר המפגש הראשון של הוועדה המשותפת של
ה –QIZ וזאת אישרה לכ-400מפעלים מצריים לייצא במסגרת ההסכם ולהערכת המינהל לסחר חוץ בתמ"ת כ-70 מפעלים נוספים יצטרפו בקרוב לרשימה.
 
במינהל לסחר חוץ בתמ"ת צופים כי המפעלים הללו יחלו תוך זמן קצר לייבא מישראל תשומות על פי המתחייב בהסכם שיגיעו ל לפחות 11.7% מסה"כ היצוא של המפעלים לארה"ב. על פי התחזית ועל פי תנועת אנשי העסקים , מעריכים במינהל לסחר חוץ כי כבר בשנה הראשונה ל-QIZ יגיע היצוא הישראלי לכ-50 מיליון דולר ומספר זה יגדל באופן משמעותי בשנה השנייה להסכם לאחר שהחברות המצריות תקבלנה הזמנות חדשות במסגרת הפטור ממכס בארה"ב.
ההחלטה של הרשויות האמריקאיות להטיל מיסים על יבוא מוצרי טקסטיל מסין תיתן יתרון נוסף לתעשיות ה-QIZ במצריים כמו גם לאלה הנמצאות בירדן.
 
השר אולמרט אמר כי על מנת לחזק את הקשר בין קהילות העסקים במצריים וישראל על הממשלות ועל הארגונים הכלכליים דוגמת התאחדויות התעשיינים ומכוני היצוא כמו גם המוסדות האקדמיים לפעול להפגיש בין הצדדים על מנת שיוכלו לאתר הזדמנויות עסקיות לטובת כל אחד מהם.
 
 
נתוני סחר:
היקף הסחר בין ישראל ומצרים עמד על כ- 58 מיליון דולר בשנת 2004. היצוא הישראלי למצריים בשנת 2004 עמד על כ- 29 מליון $ גידול של 11% לעומת שנת 2003, היבוא ממצריים בשנת 2004 עמד על כ- 29 מליון $ גידול של 32% לעומת 2003.