אולמרט בתום הביקור בסין: פער גדול בין מימוש העיסקאות לבין הפוטנציאל

הינחה את התמ"ת לעקוב אחר עמידת הסינים בסיכומים להקמת 9 פרויקטים ע"י חברות ישראליות


00:00 ,28.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הינחה את התמ"ת לעקוב אחר עמידת הסינים בסיכומים להקמת 9 פרויקטים ע"י חברות ישראליות
 
"הפער בין מימוש עיסקאות ושיתופי פעולה בין ישראל לסין, לבין הפוטנציאל האדיר בסין - עדיין גדול. כשישראל נכנסת עתה כשחקן, יכולתנו כמדינה קטנה היא לתפוס את הנישות שבהן יש לנו יתרון יחסי ולהתמקד בהן, כמו תחום הטלקומוניקציה. היות שסין היא שוק ענק המכתיב את כללי המשחק בכלכלה העולמית, אם נחדור בנישות הנכונות, נוכל להצליח".

כך אמר שר התמ"ת והתקשורת אהוד אולמרט, בתום ביקורו הממלכתי בסין. לביקור התלוותה משלחת של 180 אנשי עסקים, וארגון קרנות ההון סיכון. המשלחת שבה הבוקר (א') לישראל. אולמרט ישוב היום (ב') לישראל, לאחר סיור בחומה הסינית.

אולמרט הינחה את אנשי המקצוע במשרדו לעקוב ברציפות אחר ערוץ הקשר שנוצר בין ישראל לבייג'ין, להבטחת עמידת הסינים בסיכומים שהושגו להקמת 9 פרויקטים ע"י חברות ישראליות, במימון ממשלת סין. מדובר בפרויקטים בתחומי השבחת תנובת רפתות, פיתוח זני ירקות חדשים, הארכת חיי המדף, השקיה וחממות.

כן הינחה ליצור מעקב אחר הפרויקטים שבהם יוכלו חברות ישראליות להשתלב במסגרת מכרזי הענק שעורכת סין לקראת אולמיפיאדת בייג'ין 2008. אולמרט ציין, כי "המעקב אחר התקדמות המימוש והקשר הרצוף עם הממשל הסיני יכריע במידה רבה את היקף העסקים שנוכל לעשות בעתיד".

לדברי אולמרט, "במדינה שבה הכל מתנהל בהקרנה מלמעלה, כשבא שלטון מרכזי של מדינה אחרת עם החברות העיסקיות, הסינים מפרשים זאת כמו שהם מפרשים את עצמם - כמדיניות לאומית".

לדברי אולמרט, ההישגים החשובים ביותר בביקור הם הזמנת חברות סיניות לביקור בישראל; החלטת ענק המחשבים הסיני חוואווי, בעל מחזור של 4 מיליארד דולר ב-2004, להקים מרכז מו"פ בישראל; החלטה על הקמת קרן מו"פ סינית-ישראלית בהיקף 10 מיליון דולר; ההסכמה עם שר הסחר הסיני בו שילאיי על הקמת הפרויקטים במימון ממשלת סין; החלטה על כניסה לדיונים בתחום הכרה משותפת בתקינה; הסכמת הסינים לחידוש הפרוטוקול הפיננסי עם ישראל.

הסינים ביקשו מישראל להכיר בהם ככלכלת שוק, דבר שיאפשר הקלות בביצוע חקירות של ייבוא בהיצף מסין, ללא השוואת מחיר למדינות שלישיות, אלא רק למחירי השוק הרלוונטי בסין.

סין ביקשה גם להגדיל את מכסות העובדים הזרים ומשלוח מפקחים על חברות כוח-אדם, שיקבלו מעמד מיוחד בישראל. דרישה זו לא נענתה, בנימוק שמדיניות ישראל היא לצמצום את מכסות הזרים.