אולמרט בועדת הכספים: הקיצוץ בתקציב המדען הראשי יפגע בצמיחת המשק

אולמרט: "קיצוץ בתקציב המדען הראשי מהווה שינוי אסטרטגי של סדרי העדיפויות, פגיעה במנוע הצמיחה המרכזי במשק ובסקטור שתורם יותר מ – 50% מהיצוא של מדינת ישראל"; ד"ר אלי אופר, המדען הראשי בתמ"ת: "בשל הקיצוצים בתקציב המדען הראשי, כבר היום ניתן לראות חברות ישראליו


00:00 ,20.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט: "קיצוץ בתקציב המדען הראשי מהווה שינוי אסטרטגי של סדרי העדיפויות, פגיעה במנוע הצמיחה המרכזי במשק ובסקטור שתורם יותר מ – 50% מהיצוא של מדינת ישראל"; ד"ר אלי אופר, המדען הראשי בתמ"ת: "בשל הקיצוצים בתקציב המדען הראשי, כבר היום ניתן לראות חברות ישראליות המעבירות חלק מפעילות המו"פ למזרח (אירופה ואסיה)"

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט אמר היום בועדת המדע בכנסת, כי הקיצוץ בתקציב המדען לשנת 2005 מוכיח כי מדובר בשינוי אסטרטגי של סדרי העדיפויות, בפגיעה במנוע הצמיחה המרכזי במשק ובסקטור שתורם יותר מ – 50% מהיצוא של מדינת ישראל. "כל זאת", הוסיף אולמרט, "מבלי שנערך דיון אסטרטגי בעניין בממשלה או בשום מקום אחר ומבלי שנמצא אפילו אדם אחד במשק ובקרב מקבלי ההחלטות שסבור שכדאי לנו לקצץ דווקא בתקציבים המיועדים לתמיכה במו"פ ".

מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור מסר כי תקציב לשכת המדען הראשי, במשרד התמ"ת, בשנת 2005 יעמוד על כ – 900 מיליון ₪, כלומר קיצוץ של 35% בהשוואה לתקציב 2004. עוד יצויין כי בשנת 2001 עמד תקציב המדען הראשי על 1.8 מיליון ₪, כלומר תקציב כפול מהתקציב המוצע לשנת 2005.

עוד ציין השר אולמרט כי התקציב שהופעל בשנת 2004 הוכיח כי הוא לא מספיק לתמיכה בתוכניות המדורגות כטובות וכטובות מאוד. כתוצאה מכך פעילויות מו"פ טובות וראויות אינן מבוצעות או שביצוען מועתק למדינה אחרת שבה ניתנת תמיכה ממשלתית או שהשכר בה נמוך באופן משמעותי. עלינו לזכור אמר השר אולמרט כי כאשר מדובר בחברות צעירות, המשמעות היא ביטול ביצוע תוכנית המו"פ, סגירת החברה ופיטורי העובדים.

עוד אמר השר אולמרט כי תעשיית ההי-טק מהווה את החלק הארי של היצוא הישראלי לחו"ל והיא מנוע הצמיחה המרכזי לצמיחת המשק. קיצוץ בתקציבי המדען הראשי הוא כמו פיזור חול על ראש מנוע המכונית.

ד"ר אלי אופר, המדען הראשי בתמ"ת, אמר בדיון כי בשל הקיצוצים בתקציב, כבר היום ניתן לראות חברות ישראליות המעבירות חלק מפעילות המו"פ למזרח (אירופה ואסיה) כדי להוזיל את עלויות המו"פ. על מנת להתמודד עם התחרות עלינו להשתתף בסיכון ולהוזיל עלויות המו"פ, באמצעות מענקי לשכת המדען הראשי. אמצעי זה יעיל גם לצורך משיכת משקיעים זרים הבוחנים השקעה בישראל מול השקעה במדינות אחרות בעולם.

עוד אמר ד"ר אופר, כי מנתונים שנאספו על ידי
התעשייה עולה כי כל דולר שמשקיעה המדינה במו"פ מניב לפחות 15 דולר ביצוא. הסטטיסטיקה מראה שעל כל עובד במו"פ מועסקים 4-5 עובדי תמך, כך שתמיכה במו"פ מעודדת תעסוקה של מהנדסים וגם של עובדים נוספים מתחומים שונים.

רענן דינור ציין כי ללשכת המדען חסרים מיליארד ₪ על מנת להענות לבקשות המדורגות כטובות וטובות מאוד.