אולמרט באירוע תחילת הבציר: שנת 2006 תהייה שנה של פריצת דרך בייצוא היין הישראלי לשווקי חו"ל

"שנת 2006 תהייה שנה של פריצת דרך בייצוא היין הישראלי לשווקי חו"ל", כך אמר אתמול מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, באירוע תחילת הבציר אשר התקיים במכון הישראלי ליין.


00:00 ,02.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט אישר הפעלת תוכנית חומש שנתית שמטרתה הכפלת הייצוא של היין הישראלי
 
"שנת 2006 תהייה שנה של פריצת דרך בייצוא היין הישראלי לשווקי חו"ל", כך אמר אתמול מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, באירוע תחילת הבציר אשר התקיים במכון הישראלי ליין.
 
לאחרונה אישר השר אולמרט הפעלת תכנית חומש שמטרתה הכפלת הייצוא של יין ישראלי. מדובר בפרוייקט ראשוני וייחודי המשלב את כל הכוחות בענף היין במטרה ליצור פריצת דרך והגדלה משמעותית של ייצוא היין הישראלי לחו"ל.
 
אולמרט ציין כי העובדה שענף היין הצליח להתאחד לצורך ביצוע התכנית הינה תעודת ציון לשבח לענף ואני שמח שהייתה לנו אפשרות לסייע בקידום מהלך זה. "המהלך הזה של איחוד הכוחות הוא המהלך הנכון בעת הזאת ויש לי אמונה ובטחון שבעבודה נכונה תשיגו את פריצת הדרך והגדלת הייצוא על פי היעדים שקבעתם לעצמכם", אמר אולמרט.
 
התכנית החדשה תתמקד בהגדלת הייצוא למדינות היעד הנ"ל, תוך מתן דגש על מיתוג היין הישראלי כיין איכותי והדגשת המסורת בת אלפי השנים של ייצור יין בארץ ישראל.
 
על פי התכנית יושקעו במהלך חמש השנים הקרובות כמיליון דולר מידי שנה בקידום הייצוא של יין ישראלי לחו"ל.
 
עיקרי התכנית הינם: יצירת "אזורי" יין ישראלי בחנויות ובנקודות מכירה מובילות ובכלל זה מסעדות ורשתות;יצירת רצף של כתבות וביקורות על יין ישראלי בפרסומים משפיעים העולם;יצירת ספרות על יינות ישראל;הבאת תיירות יין לישראל של קהל תיירי היין העולמי;יצירת מודעות של צרכני היין בארצות היעד ליינות ישראל.
 
השר אולמרט אמר כי הוא רואה בייצוא היין הרבה מעבר לאקט המסחרי וכי ייצוא יין מעיד על תרבות ואיכות חיים ברמה גבוהה.
 
סה"כ יצוא היין הישראלי עמד בשנת 2004 על 13.2 מליון דולר, גידול של כ 15% לעומת שנת 2003.בסה"כ מיוצא כיום יין ישראלי ל 57 מדינות ברחבי העולם. מדינות היעד העיקריות לייצוא של יין ישראלי הינן: ארה"ב כ 7 מליון דולר, צרפת 1.2 מליון דולר ואנגליה 1 מליון דולר.
 
ענף היינות הינו מענפי המזון הותיקים בארץ, כאשר מספר מפעלים שבענף פועל מעל למאה שנה. המאפיין את הענף הזה , הוא קיומו של מפעל גדול אחד בענף , הקולט כ- 2/3 מחומר הגלם (ענבים) , כשלצידו עוד שני יקבים הקולטים כל אחד כ- 10% מחומר הגלם , ועוד מספר רב של יקבים קטנים , הקולטים כמויות קטנות של ענבים.
 
בשנים האחרונות ,אנו עדים לשינוי שחל בענף בכך שהצריכה לנפש גדלה לכ- 6 ליטר לנפש לשנה , לעומת 4 ליטר בעבר. שיעור זה הינו נמוך בהשוואה לצריכה הקיימת במדינות אירופה, כאשר במערב אירופה הצריכה היא 40 ליטר לנפש, ובצרפת 80 ליטר לנפש לשנה.
 
שינוי נוסף בולט שחל בענף זה בשנים האחרונות , הוא המעבר ליינות איכותיים זניים לעומת יינות פשוטים בעבר. כיום מוקמים יקבים קטנים בסמוך לכרמים , כשייחודם ביינות איכותיים.
 
יצוא הענף גדל בשנים האחרונות מכ- 7.8 מליון $ בשנת 2000 לכ- 13 מליון $ בשנת 2004 , כאשר היקבים צופים גידול נוסף בשנת 2005.