אגף המכס: השינויים בהטבות לעולים ותושבים חוזרים יכנסו לתוקף בתחילת מרץ

יישום ההחלטה האמורה נועד ל-1 בינואר 2004. אולם, עקב העיצומים שננקטו במשק במהלך החודשים האחרונים נוצר מצב לפיו עולים חדשים ותושבים חוזרים לא יכלו לנצל את זכאותם למימוש זכויותיהם


00:00 ,08.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
יישום ההחלטה האמורה נועד ל-1 בינואר 2004. אולם, עקב העיצומים שננקטו במשק במהלך החודשים האחרונים נוצר מצב לפיו עולים חדשים ותושבים חוזרים לא יכלו לנצל את זכאותם למימוש זכויותיהם

מנהל אגף המכס ומע"מ איתן רוב, מסר היום כי שר האוצר חתם על תקנות חדשות המסדירות את נושא ההטבות לתושבים חוזרים ולעולים חדשים. על פי התקנות החדשות יאוחד שעור המס שמשלם עולה על רכב חדש ויעמוד על 50%. כמו כן, יבוטלו הפטור ממסים לתושבים חוזרים על חפצי בית החייבים במס קניה (בעיקר מוצרי חשמל גדולים) והפטור ממע"מ לעולים ותושבים חוזרים ברכישה מקומית של רהיטים. התקנות החדשות ייכנסו לתוקף ב-1 במרץ 2004, בכפוף לאישור ועדת הכספים של הכנסת.

במסגרת החלטת הממשלה ממרץ 2003 נקבע כי יבוטלו לחלוטין הטבות המס שניתנות לעולים חדשים בעת רכישת רכב חדש. כמו כן נקבע כי תושבים חוזרים לא יוכלו לייבא מוצרים לבית בפטור ממסים ובוטל הפטור ממע"מ לו היו זכאים עולים ותושבים חוזרים על רכישה מקומית של ריהוט.

יישום ההחלטה האמורה נועד ל-1 בינואר 2004. אולם, עקב העיצומים שננקטו במשק במהלך החודשים האחרונים נוצר מצב לפיו עולים חדשים ותושבים חוזרים לא יכלו לנצל את זכאותם למימוש זכויותיהם. לאור זאת הוחלט לדחות את יישום ההחלטה במספר חודשים, ובמקביל לקבוע כי לעת עתה ההטבה בעת רכישת רכב חדש לא תבוטל לחלוטין.

כיום, עולה חדש משלם מס מופחת בשיעור של 25% בעת רכישת רכב בנפח מנוע של עד 1750 סמ"ק ו-50% בעת רכישת רכב בנפח מנוע גדול יותר (זאת בהשוואה לשיעור המס הכללי של 95% עד 109% ). בהתאם לצו החדש נקבע כי לעת עתה תבוטל האפליה של נפח המנוע וכלל העולים יחוייבו בשיעור מס מופחת של 50%. מדובר בצמצום מקורב של מחצית ההטבה שעמדה עד כה על כ-30,000 ₪ בממוצע ממחירו של רכב חדש. צמצום ההטבה יקטין את התמריץ לעולים לרכוש רכב חדש טרם התבססותם בארץ, תופעה שהביאה עולים חדשים רבים לקשיים כלכליים רבים.

תושב חוזר מוגדר בחוק כמי ששהה למעלה מ-24 חודש בחו"ל או סטודנט ששהה למעלה מ-18 חודש בחו"ל. הגדרה זו זיכתה אותו עד כה בפטור מוחלט ממיסים (מכס, מס קניה ומע"מ) בעת יבוא מוצרי חשמל, רהיטים ומוצרים שונים לבית. על פי התקנות החדשות, תושב וסטודנט חוזר ימשיכו וייהנו מהפטור האמור בכל הנוגע ליבוא מוצרים עליהם לא חל מס קניה (למשל, כלים לבית, שטיחים, רהיטים, ביגוד וכדומה), אולם הפטור על מוצרי חשמל לבית (טלווויזיה, מקרר מדיח כלים וכדומה), יבוטל לחלוטין. זאת, לאור העובדה כי המטרה המקורית של הפטור – לסייע בהבאתם של תושבים חוזרים ששהו זמם רב בחו"ל כבר אינה ממלאת את ייעודה והפטור ניתן רובו ככולו לשליחים ששהו בחו"ל (בין אם מטעם המדינה ובין את מטעם הסקטור העיסקי).

יצויין כי בשינוי מהחלטה המקורית נקבע עתה כי נקבע כי עולה או תושב חוזר שנכנסו לישראל טרם תחילת התקנות יוכלו לנצל את מלוא זכאותם עד לסוף יוני 2004.